شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 10:53:11 AM
دیدار اعضای هیات مدیره  انجمن زغال سنگ ایران با مدیر عامل صدر تامین

در دیدار رییس و اعضای هیات مدیره انجمن زغالسنگ ایران با مدیر عامل تاصیکو، مقرر شد کارگروهی برای ترسیم نقشه همکاری‌ها تشکیل و زمینه تامین زغالسنگ برای نیاز داخل ایجاد شود.
نقشه راه تأمین زغالسنگ داخل

به گزارش بیرونیت به نقل از تاصیکو هیات مدیره انجمن زغال سنگ ایران متشکل یکشنبه ۲۶ تیر با حضور در محل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین، با امیرحسین نادری مدیرعامل تاصیکو  دیدار و گفت‌وگو کردند. 

در این دیدار ضمن تأکید طرفین بر حمایت از معدنکاران در راستای ایجاد زنجیره ارزش در کشور، مقرر شد کارگروهی برای ترسیم نقشه  همکاری‌ها تشکیل و زمینه تامین  زغال سنگ برای نیاز داخل ایجاد شود.
در این دیدار دیدار هاشمی‌زاد، رئیس انجمن زغالسنگ ایران در این نشست گفت: در چند سال اخیر معادن زغالسنگ حال روز خوبی نداشتند و به‌ رغم ذخیره ۱.۲ میلیارد تنی زغالسنگ ایران، سال گذشته به دلیل کاهش تولید حدود یک میلیون ششصد میلیون تن زغالسنگ با ارزش حدود ۶۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است.
او افزود: با وجود تنگناهای ارزی کشور اختصاص ۶۰۰ میلیون دلار ارز به کالایی که ایران ذخایر غنی داشته و می‌تواند صادر کننده این محصول باشد. واردات این ماده معدنی تنها یک علت دارد و آن هم عدم برنامه‌ریزی و رها کردن این حوزه مهم معدنی در چند سال اخیر است. 
او گفت: با توجه به روند کاهشی تولید زغالسنگ، حیات صنایع فولاد که با سیستم کوره بلند کار می‌کنند نیز به خطر افتاده است.
هاشمی‌زاد افزود: مهمترین بحران این حوزه که منجر به منحنی کاهش تولید و افزایش واردات شده است ضریب قیمت‌گذاری این محصول است که با قیمت فعلی زغالسنگ، هر نوع سرمایه گذاری جدید غیر اقتصادی بوده و اگر قرار است حرکتی در راستای افزایش تولید صورت گیرد یک راه حل بیشتر ندارد و آن هم اقتصادی کردن تولید به منظور جذب سرمایه است. 
در ادامه این دیدار مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین نیز گفت: با توجه به اینکه تاصیکو بزرگترین مصرف کننده زغال سنگ کشور است آمادگی داریم با همکاری انجمن زغالسنگ ایران در قالب برنامه‌های میان مدت و بلند مدت در جهت افزایش تولید از معادن فعلی و همچنین تجهیز و راه اندازی معادن جدید با اقتصادی کردن تولید زغالسنگ اقدام کنیم.
نادری در ادامه افزود: تاصیکو به عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی و بازار سرمایه خود را  مسئول در زمینه شناسایی و حمایت از سرمایه انسانی در این صنعت می‌داند و برنامه‌های حمایتی مانند تبادل دانش با دانشگاه‌ها و اعزام نیروهای نخبه برای یادگیری و انتقال تکنولوژی های‌تک را دارد. 
مدیر عامل تاصیکو حمایت از طرح‌های تحقیقاتی دانش بنیان که راهکار چالش های موجود در صنعت زغالسنگ کشور هستند ( مانند گوگرد زدایی، روش‌های جدید فرآوری خشک و … ) را از جمله ماموریت های تاصیکو به شرکت های زیر مجموعه خود دانست. 
در همین راستا مقرر شد در جهت جذب سرمایه در این بخش فرمول قیمتگذاری از ۲۶.۵ درصد فعلی تجدید نظر شود، زیرا تجهیز معادن  زغالسنگ جدید  با قیمت فعلی اقتصادی نبوده و به همین دلیل سرمایه‌گذاری و آماده‌سازی‌های معادن جدید معلق شده است.
 همچنین ایجاد ارزش افزوده در زنجیره انتهایی شرکت‌های تابعه تاصیکو و اختصاص سهمی از این افزایش ارزش به جهش تولید در معادن زغال سنگ کشور مورد تاکید قرار گرفت.
در این دیدار تهیه مدل‌های مختلف  همکاری، جهت سرمایه‌گذاری در آماده سازی معادن زغالسنگ که بخش اصلی نقدینگی مورد نیاز در معادن را شامل می‌شود به انجمن زغال سنگ ایران محول شد.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین