شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 8:22:11 AM
باج خواهی از معدن‌داران با نام‌مطالبات محلی

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن اردبیل از آتش زدن یک فعال معدنی در اردبیل خبر داد.
آتش زدن یک معدن‌کار در اردبیل

به گزارش بیرونیت؛ آن‌گونه که ابراهیم آقازاده نقل کرده، یکی از فعالان بخش معدن این استان شبانه از سوی برخی معارضان محلی دستگیر و به آتش کشیده شده است.

او در پیامی نوشت: خبر تأسف‌بار و تاثرانگیز سوزانده شدن دوست و معدنکار عزیزمان، مرحوم جناب آقای سیدی، دل وجدان‌های بیدار را به درد آورد.
او ادامه داد: افسوس که عده‌ای شرور تحت عنوان معارضان محلی سال‌های مدیدی است که عرصه را بر معدنکاران شریف و عزیز تنگ کرده‌اند و در اوج قانون‌شکنی و استفاده از بی‌تفاوتی و عدم حمایت مسئولان ذیدخل از معدنکاران، کار را به‌جایی رسانده‌اند که نصفه شب، معدنکار عزیزمان را در آتش شرارت و بی‌حرمتی سوزانده و او را به قتل می‌رسانند.
آقازاده ادامه داد: امیدواریم مرگ مظلومانه وی، مرجع اجرایی، امنیتی، انتظامی‌ و قضایی را بر آن دارد صدای مظلومیت معدنکاران را شنیده و به دور از شعار و تبلیغات کذایی بر مظلومیت آنان چاره‌جویی کند.
روزنامه "جهان صنعت" نیز درباره ماجرای قتل این معدن‌کار نوشت: این معدنکار در یکی از روستاهای مشکین‌شهر اردبیل معدن هماتیت داشت و سنگ‌آهن کارخانه سیمان این منطقه را تامین می‌کرده است.
کارشناسان باور دارند با اینکه این معدنچی تمامی مراحل قانونی را طی کرده و مجوز فعالیت داشته اما همچنان از سوی معارضان محلی مورد انتقاد بوده که زمین مورد فعالیتش متعلق به منابع طبیعی است و نباید در آنجا معدنکاری کند، تا جایی که در نهایت باعث قتلش شدند.
اختلاف بر سر استخراج از معدن هماتیت
در این خصوص رحیم فرهادی عضو هیات‌مدیره خانه معدن استان اردبیل گفت: این معدنکار در یکی از روستاهای مشکین‌شهر اردبیل معدن هماتیت داشت و سنگ‌آهن کارخانه سیمان این منطقه را تامین می‌کرده است. با اینکه این فرد چندین سال بود که پروانه بهره‌برداری از معدن دریافت کرده بود اما مدام با روستاییان بر سر محل استخراج از معدن اختلاف داشت.
عضو هیات‌مدیره خانه معدن استان اردبیل ادامه داد: معارضان معتقد بودند که زمین متعلق به منابع طبیعی است و فرد معدنکار نباید در آنجا ورود کند. در نهایت این اختلاف تا حدی بالا گرفت که جمعه گذشته معارضان محلی دو دستگاه بیل مکانیکی، خودرو و کانکس نگهبانی را آتش زدند و باعث مرگ این معدنکار شدند.
فرهادی خاطرنشان کرد: بنا به گفته شاهدان، معدنکار در حال فرار بوده که با پرتاب سنگ از سوی معارضان بیهوش می‌شود و پس از آن به طرز فجیعی می‌سوزد.
عضو هیات‌مدیره خانه معدن استان اردبیل با بیان اینکه هیچ کس از معدنکار حمایت نمی‌کند، تصریح کرد: متاسفانه حمایت نمایندگان مجلس، فرمانداری، بخشداری منطقه مشکین‌شهر از روستاییان باعث شده حقوق معدنچیان نادیده گرفته شود و شاهد چنین روندی باشیم. این در حالی است که معدنچیان را بعد از واگذاری زمین و مجوز به خدا می‌سپارند و اصلا مورد حمایت قرار نمی‌گیرند! 
او ادامه داد: دادستان هم حمایت‌های لازم را از معدنچیان انجام نمی‌دهد. این در حالی است که باید یگان حفاظت از معدنچیان تشکیل دهند تا کسی حق تعرض به آنها را نداشته باشد.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین