يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 1:00:57 PM
با حمایت گروه گسترش سرمایه‌گذاری بین‌المللی ارزش، رونمایی شد

در دومین روز از نمایشگاه بین‌المللی فولاد 1401 در جزیره کیش، از سامانه‌های مدیریت هوشمند عملیات حمل «آی‌بار» و سامانه پرداخت لجستیک «بارپرداخت»، رونمایی شد.   
سامانه‌هایی در خدمت لجستیک ایران
به‌گزارش بیرونیت، این سامانه‌ها توسط مرکز نوآوری نوین ارزش و با سرمایه گذاری گروه هلدینگ ارزش، با هدف ارائه خدمات نوآورانه در حوزه حمل‌ونقل هوشمند بار و در راستای تسهیل حمل بار و نظم‌بخشی به ارتباط میان صاحبان بار، شرکت‌های باربری، رانندگان و با ایجاد یک گردش‌کار منعطف و بر اساس سطوح دسترسی مورد نیاز صاحب بار، امکان مدیریت، کنترل و انجام فرایندهای تخلیه و تسویه بار را فراهم کرده است. 
سامانه‌های بارپرداخت و آی‌بار، بسیاری از مشکلات صاحبان بار عمده و واحدهای صنعتی و معدنی کشور در حوره عملیات لجستیک را حل و سرعت اجرای آن‌ها را افزایش می‌دهد. به‌علاوه، می‌توانند مورد استفاده بخش‌های سیاست‌گذاری، حاکمیت، بانک‌ها و ارائه‌کننده خدمات حمل‌ونقل بار سنگین کشور باشند. 
به‌گفته طراحان این سامانه، پیش از این هزینه حمل‌ونقل در قیمت تمام‌شده کالا سهم بالایی داشت. همچنین، بالا بودن هزینه‌های حمل، وجود فرآیندهای غیرسیستمی در ارکان لجستیک، وجود زیرساخت نامناسب برای پایش وضعیت سفارشات و نیز ذی‌نفعان حمل، از مهم‎‌ترین مسائل صاحبان عمده بار بود. این سامانه‌ها از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم هزینه‌های عملیات حمل صاحبان بار را کاهش می‌دهد، به این صورت که با دسترسی به طیف وسیعی از رانندگان و حذف بارهای یک سر خالی، به‌صورت مستقیم هزینه‌های حمل بار را برای صاحبان بار کاهش می‌دهد. همچنین، با حذف و سیستماتیک نمودن فرآیندهای دستی در عملیات تسویه، تخلیه و پرداخت کرایه بار، هزینه‌های سازمانی مدیریت عملیات حمل را برای صاحبان بار کاهش خواهند داد. 
مشکل دیگر، یکپارچه‌نبودن اطلاعات سیستم حمل‌ونقل با سیستم‌های سازمانی بوده که منجر به صرف زمان و هزینه زیاد برای ثبت اطلاعات حمل و بروز خطاهای انسانی متعدد در ثبت این اطلاعات می‌شد. همچنین، شفاف‌نبودن کرایه و نارضایتی رانندگان، صرف هزینه زیاد برای حمل کالا و عدم آگاهی از تقاضای بازار حمل، باعث نبود امکان مدیریت و کنترل نرخ کرایه‌ها شده بود. 
ایجاد زیرساختی کارآمد برای تامین مالی پرداخت کرایه بارِ صاحبان عمده بار
یکی از دغدغه‌های مهم صاحبان عمده بار در حوزه مدیریت زنجیره تامین، پرداخت هزینه‌های آن شامل؛ هزینه‌های خرید مواد اولیه و هزینه کرایه بار است. این مسئله، صاحبان بار را بر آن داشته تا به‌منظور تامین هزینه‌های زنجیره تامین خود از اعتبارات بانکی بهره گیرند. اما چالش جدی بانک در تامین اعتبار صاحبان بار، عدم وجود زیرساختی کارآمد به‌منظور تصدیق عملیات آن‌ها در تخصیص و هزینه‌کرد اعتبارات تخصیص‌یافته است. بدین معنی که بانک‌ها در شرایط فعلی ابزار کنترلی کافی برای پرداخت اعتباری هزینه زنجیره تامین صاحبان عمده بار را در اختیار ندارند. سامانه پرداخت لجستیک «بارپرداخت» زیرساختی را فراهم کرده است که بانک‌ها را قادر می‌سازد تا با ایجاد خط اعتباری برای صاحبان عمده بار پس از اطمینان از عملیات تحویل بار به مقصد، تخلیه و تسویه کرایه، نسبت به پرداخت مستقیم وجه کرایه بار به رانندگان از محل اعتبار تخصیص‌یافته صاحب بار اقدام کند. 
در این راستا، شتاب‌دهنده نوین ارزش به‌عنوان بازوی تخصصی گروه گسترش سرمایه‌گذاری بین‌المللی ارزش، با سرمایه‌گذاری در سامانه‌های «آی‌بار» و «بارپرداخت» به عرصه حمل‌و نقل هوشمند وارد شده است. پیش از این نیز، در ابتدای سال 1400، سامانه هوشمند مدیریت حمل‌ونقل آی‌بار، تحت حمایت گروه نوین ارزش در راستای حل مسائل حمل‌ونقل، در اختیار ذی‌نفعان قرار گرفته بود. 


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین