يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 1:57:29 PM
گروه ارزش از احیای مسقیم آهن اسفنجی خبر داد

گروه گسترش سرمایه‌گذاری بین‌المللی ارزش در دومین روز از نمایشگاه بین المللی فولاد ۱۴۰۱ به‌منظور اجرای پروژه‌های شرکت‌های تابعه خود، تفاهم‌نامه‌ای در راستای همکاری با شرکت پرتو صنعت جهت طراحی و ساخت کمپرسورهای مورد نیاز پروژه تولید آهن اسفنجی شرکت مادشیمی در منطقه ویژه خلیج فارس منعقد کرد. 
بومی‌سازی‌های کمپرسورهای سانتریفیوژ اینتگرال در ایران
حمیدرضا سلماسی مدیرعامل مادشیمی در گفت‌وگو با بیرونیت درباره جزئیات این تفاهم‌نامه توضیح داد: «شرکت ماد شیمی در نظر دارد که دو کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت هر کدام 1.7میلیون تن آهن اسفنجی تولید کند که در این رابطه، نسبت به سفارش ساخت کمپرسورهای سه‌گانه خود جهت پروژه آهن اسفنجی با ظرفیت ۱/۷ میلیون تن در فاز اول اقدام کردیم. این تفاهم‌نامه‌ای که امروز با شرکت پرتو صنعت پاژ در رابطه با خرید کمپرسورهای پروسس، فولینگ و سیل‌گس بوده که قطعات آن‌ها توسط پتروصنعت پاژ در ایران تولید و بومی‌سازی شده است. این تفاهم‌نامه در راستای خط احیا مسقیم آهن اسفنجی منعقد شده است.»
 
سلماسی درمورد ضرورت بومی‌سازی این تجهیزات، گفت: «پیش از این پکیج این کمپرسورها از شرکت‌های اروپایی تأمین می‌شده که بنا بر نیاز داخلی که وجود داشت که پتروصنعت پاژ، کمپرسورهای ساخت داخل را جایگزین تجهیزات وارداتی کرده است. پیش از این هم موفقیت‌هایی در برخی از شرکت‌های تولید آهن اسفنجی داشتند و قطعات آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس بررسی‌هایی که انجام دادیم، فعالیت این مجموعه‌ها، علاوه بر اشتغال‌زایی، در شرایط تحریم، ساخت قطعات یدکی‌هایی که شرکت نیاز دارند، مشکلات صنایع و شرکت‎‌ها را برطرف می‌کند و نیاز آن‌ها را از وابستگی به کشورهای دیگر قطع کرده یا کاهش می‌دهد. به همین دلیل، این دستاور بزرگ در این نمایشگاه رونمایی شد و پس از این تفاهم‌نامه بحث‌های فنی و اجرایی آن آغاز می‌شود.» 
مدیرعامل مادشیمی، درباره صرفه اقتصادی این قرارداد توضیح داد: «پس از بررسی‌های فنی و تکنیکال، پیشنهادهای مالی مطرح خواهد شد که معادل ارزی ارزش آن، به‌طور حدودی بیش از 14، 15 میلیون یورو می‌تواند باشد. پس از پیشنهاد مالی، می‌توانیم میزان صرفه‌جویی در خروج ارز را محاسبه کنیم.  متریال مصرفی در اجزای چرخ‌دنده‌ها، گیربکس و کیسینگ گیربکس و پوسته‌هایی که هست، عمدتاً قابل تولید است اما برخی مواد اولیه مصرفی را شاید لازم باشد برای کیفیت بالاتر محصول نهایی همچنان به‌صورت خام وارد کنیم.» 
تفاهم‌نامه یادشده به امضای علیرضا صمدی از گروه سرمایه‌گذاری ارزش و حمیدرضا سلماسی از شرکت مادشیمی و حسین خطیبی از شرکت دانش‌بنیان پرتوصنعت پاژ رسید.
شایان ذکر است تفاهم‌نامه مذکور گامی مؤثر در تقویت شرکت‌های دانش بنیان کشور در سال ۱۴۰۱ که مزین به شعار "سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" است، خواهد بود. 
 
شرکت ماد شیمی از جمله شرکت‌های زیرمجموعه گروه گسترش سرمایه‌گذاری بین‌المللی ارزش است که برنامه‌های آن، در راستای استراتژی این گروه تدوین شده است. پروژه احداث کارخانه آهن اسفنجی و بریکت‌سازی مادشیمی، با ظرفیت تولید 3.4 میلیون تن در سال (طی دو فاز) شامل اجرای کامل دو واحد مگامدول با استفاده از تکنولوژی میدرکس، هر یک به ظرفیت 1.7میلیون تن در سال، جهت تولید در زمینی به مساحت 20 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلرزی حلیج فارس واقع در استان هرمزگان، شهر بندرعباس تعریف و مجوز تأسیس این طرح را از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان دریافت کرده است.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین