يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 3:08:44 PM
در سومین رویداد همرسانی ایمینو با محوریتHSE مطرح شد

سومین رویداد همرسانی دایان به همت ایمینو و با همکاری واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) ایمیدرو در راستای معرفی توانمندی های 4 شرکت دانش بنیان فعال این عرصه برگزار شد.
شرکت های معدنی نیازهای فناورانه‌شان را به گوش نوآوران برسانند
به گزارش بیرونیت به نقل از شبکه ایمینو، حسین منصوری مجری طرح ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی ( ایمینو) در سومین رویداد همرسانی دایان مطرح کرد: 40 شرکت دانش بنیان معدنی از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری که برخی مسایل و مشکلات حوزه HSE را شناسایی کرده بودند به ایمیدرو معرفی شدند که طرح های آنان را بررسی کردیم. در مرحله اول به ۱۰ شرکت دانش بنیان رسیدیم و سپس به ۴ شرکت که ایده های برتری نسبت به باقی داشتند، رسیدیم. البته اغلب ایده شرکت ها کارساز نبوده و آنها نتوانسته بودند مشکلات را به خوبی شناسایی و رفع کنند.
او افزود: در بخش معادن با مشکل ایده مواجه هستیم و داشتن ایده‌های نو برای حل مشکلات مختلف از چالش‌های ماست. بر اساس معیار جهانی، ۹۸ درصد ایده‌ها رد می‌شوند و به این معناست که از ۱۰۰ ایده تنها دو ایده انتخاب می‌شوند. ۷۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور خلق شده و نزدیک به ۴۵۰ شرکت از طریق همکاری با معاونت علمی ریاست جمهوری شناخته شده است. از این تعداد هم ۱۰۰ شرکت به فعالیت در حوزه معدن و صنایع معدنی مشغول هستند. همچنین ۵۹ درصد از شرکت های دانش بنیان حوزه معدن در ایران توسعه بازار و ۲۸ درصد هم تامین منابع مالی و بقیه هم نیروی انسانی را مهم ترین دغدغه خود عنوان کرده اند‌.
مجری طرح ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی تصریح کرد: متاسفانه نیاز معدن به خوبی توسط شرکت های دانش بنیان ایرانی احصا نشده و همین دلیل باعث خروج متخصصان از کشورمان شده ولی اگر در حوزه نوآوری و فناوری همت کنیم، می توانیم جلوی مهاجرت نخبگان را بگیریم. به دلیل همین مهاجرت ها برخی شرکت های دانش بنیان دغدغه نیروی انسانی دارند.
تصور دانش بنیان ها از معدن و صنایع معدنی واقعی شود
در ادامه این رویداد، امیر ولدخانی مدیر بخش ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمیدرو اظهار داشت: سلامت کارمندان، کارگران، حفظ محیط زیست و ارتقا معدن مهم ترین وظیفه واحد HSE است.
او افزود: باید راه ها و روش های جدید حفظ ایمنی، بهداشت، محیط زیست، پیش بینی خطرات، اقدامات کنترلی و مهندسی و همچنین نحوه مدیریت و سیستم های آموزشی را بکار گیریم.
مدیر بخش ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمیدرو تصریح کرد: باید زمینه مناسبی را برای ورود فناوری ها و اقدامات دانش بنیان ها فراهم کنیم زیرا وارد انقلاب صنعتی چهارم و نوآوری های خاصی مانند اینترنت اشیا شده ایم.
ولدخانی گفت: تمام تلاش واحد HSE، افزایش و کنترل استانداردها، کاهش زمینه های خطر و آلایندگی برای ورود دانش بنیان هاست. ایمینو و ایمیدرو پشتیبان معدن و فعالیت های معدنی هستند اما تصور دانش بنیان ها از معدن و صنایع معدنی باید واقعی باشد و آنها تفاوت بین تونل و انفجارات معدنی را بدانند و برداشت های آنها کاملا واقع بینانه باشد چرا که شناخت و درک درست از موقعیت است که تولید فناوری را با خطا مواجه نمی کند.
او ادامه داد: نیازمحور بودن اقدامات علمی و فناوری دانش بنیان ها در معادن در شرایط کشور می تواند کمک حال ما باشد. باید اطلاعات و نیازهای شرکت های معدنی و صنایع معدنی اشتراک گذاری شود تا بتوانند مشکلات و کمبودها احصا شده و دانش بنیان ها برای برون رفت از مشکلات ایده ارایه دهند.
بهره مندی دانش بنیان ها از ارتباطات و تبادلات اتاق های بازرگانی
بهرام شکوری رئیس انجمن مس ایران در ادامه این رویداد با اشاره به دوره ریاستش در کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد: اتاق های بازرگانی ایران با کشورهای خارجی می توانند درباره بازار معدن نقش خوبی ایفا کنند و به توسعه بازارهای آنان کمک کنند.
او افزود: معدن بازار بزرگی در دنیا دارد و در کشورمان هم بازار خوبی برای محصولات معدن و صنایع معدنی وجود دارد ولی باید تجهیزات معدنی خوبی داشته باشیم تا قدرت رقابت نسبت به دیگران را پیدا کنیم.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: هر چند که تحریم ها برای حوزه معدن ایران مشکلاتی ایجاد کرده اما با این حال می توانیم با همت و عزم بالا با شرکت های معدنی خارجی که در مقیاس کوچک کار می کنند، همکاری تجاری کنیم.
ارائه توانمندی 4 شرکت دانش بنیان در عرصه HSE
در ادامه رویداد همرسانی تبلور ایده‌های فناورانه در بخش معدن و صنایع معدنی ۴ محصول در بخش ایمنی، بهداشت و محیط زیست معرفی شد. عباس فرازمند از شرکت پارس آب فناوران به ارائه محصول دانش‌بنیان خود پرداخت و گفت: شرکت پارس آب فناوران در سال ۱۳۹۱ تاسیس شده است. این شرکت با ایده حذف فلزات سنگین شروع به فعالیت کرد. ایده تولید پکیج تصفیه فاضلاب برای تصفیه پساب واحدهای آبکاری و صنعتی در این شرکت آغاز شد.
او افزود: ما بر روی تولید بیوفیلترها برای کنترل و حذف بو نیز فعالیت داریم. این بیوفیلترها گاز H2S را تبدیل سولفات می‌کنند و بدین ترتیب بوی بد ناشی از این گاز را حذف می‌کنند. دو مرحله‌ای بودن فرآیند تصفیه کار ما را از سایر رقبا متمایز می‌کند. در کشورهای اروپایی بحث ایمنی و حفاظت از محیط‌زیست دغدغه صاحبان صنایع است
شهاب زرین قبایی مدیرعامل شرکت ابزار دقیق آب آزما در ادامه به معرفی شرکت دانش بنیان خود پرداخت و گفت: این شرکت در زمینه سیستم‌های پایش آب و پساب فعالیت دارد. این شرکت بیشترین تعداد آنالایز را داراست. تجهیزات شرکت در زمینه آب آشامیدنی به صورت ۲۴ ساعته آب را مورد پایش قرار می‌دهند.
او با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ دستگاه پایش آنلاین را در کشور نصب کردیم، گفت: با توجه به افزایش دما در جهان و کاهش منابع آبی و خشکسالی، کیفیت و استفاده مجدد از منابع آبی بسیار حائز اهمیت است. لزوم کنترل کیفیت آب، افزایش بهداشت و سلامت عمومی، جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست و منابع آبی اهمیت استفاده از تجهیزات پایش کیفی را دو چندان می‌کند.
در ادامه رویداد نیما عطایی از شرکت مبتکران هوشمند به ارائه طرح فناورانه این شرکت پرداخت و عنوان کرد: شرکت مبتکران هوشمند با هدف طراحی، تولید و پشتیبانی سیستم های رایانه‌ای، اپلیکیشن های تلفن همراه، طراحی و تولید سیستم های هوشمند، اینترنت اشیاء و اینترنت اشیاء صنعتی به صورت کاملا بومی و با تکیه بر سال‌ها تجربه و دانش فنی شروع به فعالیت کرده است.
او افزود: محصول شرکت شبکه ارتباطی بیسیم اینترنت اشیا تونلی، سامانه مکان‌یابی بلادرنگ RTLS (تونلی با دقت نیم متر)، سامانه گازسنجی، سامانه سنجش اقلیم و خطرات، سامانه هواشناسی معدنی و راهسازی، سامانه ردیابی خودروهای معدنی و راهسازی و سوپروایزر دیجیتال هوشمند است.
حسین قریشی از شرکت اندیشه‌سازان فرتاک خاورمیانه در این رویداد به ارائه طرح فناورانه از فعالیت این شرکت در زمینه تصفیه هوا گفت و بیان کرد: محصولات ما در ۳ نوع بخش تصفیه هوای خانگی، تصفیه هوای نیمه صنعتی و تصفیه هوا در اشل بزرگ صنعتی است که در این بخش با فولاد مبارکه همکاری داشتیم.
او با بیان اینکه تصفیه هوای خانگی با آلیاژهایی که دارد به تصفیه هوا می‌پردازد، افزود: فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان و فولاد هرمزگان از جمله شرکت‌های فولادی کشور هستند که با آن‌ها همکاری داریم. متاسفانه عدم اطمینان به محصولات داخلی از جمله چالش‌های ما در حوزه دانش‌بنیان است.
قریشی افزود: بیشترین مشتریان ما صنایع مولد آلاینده و افراد دارای مشکلات تنفسی هستند. ما از سال 93 به صورت تخصصی در زمینه طراحی و تولید انواع سیستم های تصفیه هوا فعالیت خود را آغاز کردیم که اولین نمونه دستگاه تصفیه هوای خانگی این شرکت در سال 96 همراه با تکنولوژی انحصاری وارد بازار شد.
سومین رویداد همرسانی دایان به همت ایمینو و با همکاری واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) ایمیدرو همچنین با حضور مدیران واحد HSE شرکت های زیرمجموعه ایمیدرو، مدیران بخش خصوصی، دانشگاهیان، مدیران صندوق های سرمایه گذاری، شتابدهنده ها و اصحاب رسانه صبح روز 16 آبان در سالن همایش ایمیدرو برگزار شد.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین