چهارشنبه 2 خرداد 1403 شمسی /5/22/2024 2:05:27 AM
ایمیدرو و سازمان فضایی ایران تفاهم نامه همکاری امضا کردند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت مشارکت سازمان های مرتبط با اکتشاف گفت: تجمیع اطلاعات بخش اکتشاف امری ضروری است و در این زمینه ایمیدرو از ظرفیت های مجموعه هایی همچون شرکت نفت و سازمان های انرژی اتمی و فضایی در تحقق برنامه ها استفاده کند.
پیش بینی دستیابی به 132 محدوده اکتشافی

به گزارش معدن نامه، رضا رحمانی که پیش از ظهر امروز در همایش توسعه فعالیت های اکتشافی سخن می گفت، افزود: شناسایی اطلاعات در بخش اکتشاف، مقدمه توسعه معدن و صنایع معدنی است. در این راستا استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و تشویق فعالان اقتصادی، موجب تسریع برنامه های این حوزه خواهد شد.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شروع نهضت انقلاب معدنی، از اکتشاف است، اظهار کرد: یکی از آرزوهای من در دوران حضور در وزارتخانه، تحقق برنامه های اکتشافی است.  

رحمانی ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به امر تولید، امسال در سال "رونق تولید" هفت راهبرد را مورد توجه قرار داده ایم. وی گفت: یکی از این راهبردها، معدن و صنایع معدنی است. 

اکتشاف و ساخت داخل در اولویت

 رحمانی افزود: در این بخش اکتشاف و ساخت داخل از اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تابعه خواهد بود.

 استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها

 وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: متاسفانه در طول سال های گذشته اکتشافات به صورت سطحی بوده در حالی که در سایر کشورها اکتشافات به صورت عمقی و تا 500 متر رسیده است.  

وی ادامه داد: باید شرایطی فراهم کرد تا با بهره مندی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در حوزه بهره برداری و استخراج معادن گام های موثری برداشته شود. رحمانی افزود: بدین ترتیب با افزایش و عملیاتی کردن برنامه های بخش معدن و صنایع معدنی، اهداف توسعه ای سرعت می گیرد.

 ارزآوری معدن و صنایع معدنی

 وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری عنوان کرد: سال گذشته و امسال بخش زیادی از ارز کشور، توسط حوزه معدن و صنایع معدنی تامین شد.

 وی افزود: امیدواریم با ادامه این روند، میزان صادرات غیرنقتی نسبت به سال 97 افزایش یابد.

 رحمانی با اشاره به اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی گفت: برای نخستین بار است که برنامه ای با عنوان نقشه راه این حوزه تدوین شده است و در این زمینه اکتشاف به عنوان یکی از اولویت ها است.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این زمینه تفویض اختیار به استان ها در امور معادن در دستور کار قرار گرفته است.

 وی افزود: فعال سازی معادن کوچک، ایفای مسوولیت های اجتماعی و توجه به مسایل زیست محیطی نیز ذیل اهداف نقشه راه تعریف شده است.

 معدن جایگزین درآمدهای نفتی

 رحمانی با بیان اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری معدن و صنایع معدنی بهترین جایگزین برای درآمدهای نفتی است، اعلام کرد: در شرایط اعمال تحریم علیه کشورمان، شرایط برای ایجاد ثروت و استفاده از منابع کشور همچون معادن مهیا است.

 وی افزود: امروز ارزش تولیدات معادن و صنایع معدنی به 20 میلیارد دلار می رسد. سالانه 500 میلیون تن استخراج ماده معدنی داریم و این میزان در دولت های یازدهم و دوازدهم به میزان 140 میلیون تن افزایش یافت.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امیدوار هستیم با سرمایه گذاری و توجه هرچه بیشتر به این حوزه، از ظرفیت هایی که در اکتشافات جدید حاصل می شود، بیش از پیش شاهد اثرگذاری معدن و صنایع معدنی در اقتصاد باشیم.

 احیای معادن کوچک در مناطق محروم

 وی اظهار داشت: در حال حاضر شورای معادن در استان ها فعال شده است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، احیا و راه اندازی معادن کوچک در مناطق محروم مورد توجه است.

 تقدیر از اقدامات ایمیدرو

 رحمانی با تقدیر از اقدامات ایمیدرو گفت: اقدامات بزرگی توسط سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران در حال انجام است و امیدواریم اعتقاد به "انقلاب معدنی" در صحنه عمل برای مردم شریف ایران نمایان شود.

 نیازهای مالی اکتشاف، با اولویت تامین می شود

خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: ارزش گذاری معادن با هدف جذب تسهیلات بانکی، از معدن سنگ آهن گل گهر آغاز شد.

غریب پور پیش از ظهر امروز در همایش پهنه های اکتشافی که وزیر صنعت معدن و تجارت به همراه معاونان و نیز روسای تشکل های تخصصی معدنی و صنایع معدنی حضور داشتند، تصریح کرد: پروانه بهره برداری معدن گل گهر در یک فرایند کارشناسی و دقیق و بر اساس ذخایر، 1.1 میلیارد دلار ارزش گذاری شده که به عنوان وثیقه معتبر نزد بانک ارایه شود.

وی با یادآوری اینکه مقدمات این برنامه با همکاری بانک تجارت انجام شده گفت: این برنامه شروعی برای ارزش گذاری پروانه بهره برداری معادن دیگر است.

 غریب پور به ضرورت های انجام اکتشافات جدید اشاره کرد و اظهار داشت: بررسی ها نشان داده تا 20 سال آینده ذخایر فعلی معادن سنگ آهن، روی و مس به اتمام خواهد رسید از این رو ایمیدرو با هماهنگی با وزارت صنعت معدن و تجارت برنامه های اکتشافی را در اولویت قرار داده است.

 رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: کنسرسیومی متشکل از شرکت های خصوصی بخشی ازعملیات اکتشاف 300هزار کیلومتر مربع برنامه جدید را برعهده گرفته است.

 وی ادامه داد: 13 پهنه از 34 پهنه جدید اکتشافی توسط این کنسرسیوم انجام خواهد شد. به گفته غریب پور شرکت ملی صنایع مس هم برنامه ای جداگانه برای کشف ذخایر جدید در دست اجرا دارد که بدین ترتیب شاهد جهشی در برنامه های اکتشافی شده ایم.

 استفاده از روش های نوین

 غریب پور افزود: بخش اکتشاف جزو حوزه های دانش بنیان است به همین سبب استفاده از دانش روز برای این حوزه از اهمیت به سزایی برخوردار است.

 وی تاکید کرد: بخش اکتشاف به هر میزان که ارز و منابع مالی نیاز داشته باشد در اختیار آن خواهیم گذاشت. غریب پور تاکید کرد: نیازهای ارزی و مالی اکتشاف را با اولویت بررسی و تامین خواهیم کرد. 

وی اکتشاف را حلقه نخست توسعه معدن دانست و گفت: با توسعه فعالیت های این بخش شاهد تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی خواهد شد. به گفته غریب پور، یکی از اولویت های برنامه جدید اکتشافی کشف ذخایر پنهان و در عمق است و این امربا استفاده از دانش روز محقق خواهد شد.

 غریب پور افزود: استفاده از روش های نوین اکتشافی، صرفه جویی هایی در استلفاده از ماشین آلات و تجهیزات به همراه دارد.

 رییس هیات عامل ایمیدرو به تفاهمنامه های اکتشافی با سازمان های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: امضای تفاهمنامه با تشکل ها از جمله خانه معدن و همچنین سازمان های محیط زیست و انرژی اتمی از جمله اقدامات این سازمان در فرایند اکتشاف است.

 وی در بخش دیگری از سخنان گفت: کنسرسیوم ها علاوه بر برنامه های اکتشافی، در توسعه صنایع فولاد در منطقه ویژه خلیج فارس و سواحل مکران را در دست اقدام دارند.

غریب پور به وضعیت تولید محصولات معدنی و صنایع معدنی اشاره کرد و گفت: در نیمه نخست سال تولید شمش و محصول فولادی با رشد 9درصدی، کاتد و آند مس با افزایش 18درصدی همراه شده اند.

 رییس هیت عامل ایمیدرو به پایش طرح ها اشاره کرد و افزود: این برنامه در قالب کمیته های تخصصی در ایمیدرو با هدف رفع موانع راه اندازی پروژه ها، انجام می شود.

وجیه الله جعفری امروز در پنل همایش پهنه های اکتشافی با اشاره به فعالیت های اکتشافی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: میزان ذخایر اکتشاف شده این شرکت، 2 میلیارد و 180 میلیون تن بوده که بیشتر در حوزه پلی متال (مس، آنتیموان، سنگ آهن، زغال سنگ، طلا و غیره) بوده است.

وی افزود: هزینه های انجام شده از ارزش برجای معادن ذخیره شده، 18.5 میلیون دلار بوده که حدود 32 صدم درصد کل ارزش برجای است.

نگاه آماری به عملکرد اکتشاف

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بیان داشت: تاکنون، 27 هزار و 317 کیلومتر مربع بررسی و خاتمه داده شده است.

وی ادامه داد: از این میان، 57 محدوده امیدبخش معرفی شده و 35 درخواست اکتشاف انجام شده است. از این تعداد، 7 فقره پروانه اکتشاف و 4 فقره گواهی کشف صادر شده است.

جعفری تصریح کرد: اکنون 36 هزار و 500 کیلومتر مربع پهنه اکتشافی نیز پیگیری می شود که بین 30 تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی ادامه داد: امسال نیز 44 هزار و 567 کیلومتر مربع به این رقم افزوده شده است. این پهنه ها در بیشتر استان های کشور و مناطق محروم بوده است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اشاره به انجام فعالیت های اکتشافی موردی توسط این شرکت خاطرنشان کرد: از سال 92 تاکنون، 46 مورد پهنه پروانه اکتشاف صادر شده که 21 مورد آن به گواهی کشف انجامیده است.

وی ادامه داد: 21 فقره پروانه اکتشاف (3 هزار کیلومتر مربع) به بخش خصوصی واگذار شد تا فرآیند اکتشاف را تکمیل کنند.

پیش بینی دستیابی به 132 محدوده اکتشافی

علی یزدانی، مدیرعامل شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا در پنل مذکور گفت: این شرکت و کنسرسیوم متشکل از 12 شرکت بزرگ معدنی و صنایع معدنی، از سال قبل آغاز به کار کرد و در زمان غریب پور به سرعت پیگیری شد.

وی ادامه داد: این شرکت ها، عملیات اکتشافی در 60 هزار کیلومتر مربع پهنه در 7 استان را انجام می دهند.

یزدانی با اشاره به اینکه فعالیت های این کنسرسیوم در 3 فاز انجام می شود، گفت: در فاز نخست، جمع آوری اطلاعات 13 محدوده معدنی انجام می شود. فاز 2، عملیات صحرایی شامل محدوده های پتانسیل دار تا پایان آبان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در فاز 3، عملیات صحرایی نهایی برای دریافت پروانه اکتشاف صورت خواهد گرفت.

علی یزدانی مدیرعامل شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا تصریح کرد: با توجه به شناخت موجود، به 132 محدوده اکتشافی دست خواهیم یافت و عملیات اکتشافی در 5 هزار کیلومتر مربع را انجام خواهیم داد.

وی افزود: 60 هزار کیلومتر مربع برای واگذاری به بخش خصوصی آزاد خواهد شد.

مس، سنگ آهن و زغالسنگ بیشترین سهم در اکتشاف ایران را دارند

مدیر اکتشاف ایمیدرو به اقدامات این سازمان در اجرای برنامه های اکتشافی اشاره کرد و گفت: مس بیشترین سهم در اکتشافات معدنی ایران را دارد و پس از آن سنگ آهن و زغالسنگ قرار دارند.

 اصغرزاده مدیر اکتشاف ایمیدرو در همایش توسعه فعالیت های اکتشافی ایران با اشاره به وضعیت اکتشاف در جهان گفت: اهداف اکتشافی جهان از سال 2008 تا 2018 به سمت اکتشاف طلا متمایل شده است به طوری که طی این مدت سهم طلا از 35 درصد به 50 درصد افزایش یافته است.

 وی ادامه داد: مس و روی نیز تقریبا توانستند سهم خود را حفظ کنند اما سایر مواد معدنی شاهد کاهش سهم فعالیت های اکتشافی بودند.

 اصغرزاده افزود: این در حالی است که اهداف اکتشاف در ایران به گونه ای است که مس بیشترین سهم اکتشاف را دارد و پس از آن بیشترین سهم متعلق به سنگ آهن و زغالسنگ است. به این دلیل که هدف فعالیت های اکتشافی در ایران تنها سود آوری نیست بلکه تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع معدنی است.

 مدیر اکتشاف ایمیدرو ضمن اشاره به رابطه مستقیم قیمت فلزات و بودجه اکتشافی در جهان اعلام کرد: بودجه اکتشافی جهان در سال 2018 میلادی 10.1 میلیارد دلار بود که پیش بینی می شود در سال 2019 میلادی 10 درصد افزایش یابد.

 وی یاد آور شد: سالانه 70تا 80 ذخیره مواد معدنی در جهان کشف می شود و تاکنون بیشترین میزان کشف ذخایر مربوط به سال 2012 میلادی بوده به طوری که در آن سال 149 ذخیره اکتشافی به ثبت رسیده است. اصغرزاده تاکید کرد: تقریبا معادن بزرگ سطحی در سراسر جهان کشف شده و باید بر اکتشافات عمیق تمرکز تا ذخایر پنهان را کشف کرد.

 اصغرزاده با اشاره به زمان مورد نیاز برای کشف معدن گفت: در حوزه اکتشاف باید صبور بود چرا که نمی توان در زمانی کوتاه معدن بزرگی را به دست آورد. طی دهه های اخیر زمان اکتشاف و بهره برداری از معادن، به 15 سال رسیده است.

 وی افزود: یکی از اهداف اکتشاف در ایمیدرو استقلال و خودکفایی کشور است به گونه ای که با اکتشاف مواد معدنی از واردات آنها جلوگیری شود. همچنین رفع کمبود مواد معدنی در کشور و تامین خوراک صنایع و ایجاد اشتغال و توسعه متوازن از دیگر اهداف اکتشاف در ایمیدرو است.

 اصغر زاده، اکتشاف پهنه ها، انجام عملیات تا مرحله صدور پروانه های اکتشافی و اکتشافات تکمیلی در معادن را محور های فعالیت اکتشافی ایمیدرو اعلام کرد.

 به گفته وی، استراتژی های ایمیدرو براساس این اهداف شامل کشف منابع معدنی متنوع، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، کمک به توسعه متوازن، کشف فلزات استراتژیک و ایجاد اقتصاد چند محصولی و گام برداشتن در جهت توسعه پایدار و تبدیل معدن به عنوان یکی از محورهای مهم اقتصاد کشور است.

امضای تفاهم نامه همکاری ایمیدرو و سازمان فضایی ایران

 در پایان این همایش،سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و سازمان فضایی ایران تفاهم نامه همکاری امضا کردند. 

این تفاهم نامه در حاشیه همایش فعالیت های اکتشافی کشور با حضور رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت و بین خدادادغریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو و مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران امضا شد.

موضوع این تفاهم نامه همکاری بهبود عملکرد و ارتقای بهره وری در بخش معدن و صنایع معدنی با استفاده از فناوری پیشرفته فضایی عنوان شد.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین