شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 7:26:54 PM
تب و تاب فروش به بازار فیزیکی زنجیره ابتدایی فولاد بازگشت

محصولات داخلی زنجیره فولاد برخلاف بازارهای جهانی در مسیر صعودی قرار دارند. با توجه به کاهش محدودیت انرژی در واحدهای احیای مستقیم، میزان عرضه و تقاضای آهن اسفنجی افزایش یافته است، به طوری که در روز معاملاتی ۵اسفند، ۹۳‌درصد عرضه‏‏‌ها مورد معامله قرار گرفت و قیمت آهن اسفنجی در این روز ۱.۷‌درصد رشد را به ثبت رساند.
رونق معاملات آهن اسفنجی

به گزارش بیرونیت، بررسی بازارهای جهانی زنجیره فولاد نشان می‌دهد که با باز شدن بازار بعد از تعطیلات سال نو چینی میزان تقاضا برای محصولات بخش فولاد تغییری نکرد و همچنان کاهش تقاضا وجود دارد و از این‌رو قیمت محصولات زنجیره فولاد از نخستین حلقه تا محصول نهایی با کاهش قیمت همراه است و با فرارسیدن ماه رمضان این شرایط تشدید خواهد شد و میزان تقاضا از طرف کشورهای اسلامی نیز افت بیشتری خواهد داشت.

این در حالی است که بازار داخلی فولاد در خلاف جهت بازار جهانی حرکت می‌کند و قیمت‌ها با توجه به رشد نرخ ارز طی یک‌ماه اخیر در کانال صعودی قرار گرفت و با توجه به کاهش محدودیت‌های گاز در واحدهای احیای مستقیم میزان عرضه و تقاضا برای آهن اسفنجی افزایشی شده است و از این‌رو قیمت این محصول نیز در روز معاملاتی ۵اسفند‌ماه حدود ۱.۷‌درصد افزایش را نسبت به ‌روز ۲۸بهمن‌ماه به ثبت رسانده است.

روز شنبه پنجم اسفندماه، تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران میزبان عرضه ۱۱۵‌هزار تن آهن اسفنجی بود که با توجه به ثبت تقاضای ۱.۳برابری نسبت به عرضه، ۹۳‌درصد عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر این میزان عرضه با استقبال ۱۵۲‌هزار و ۹۰۰تنی مواجه شد و از این میزان با احتساب معاملات مچینگ حدود ۱۰۶‌هزار و ۸۰۰تن آهن اسفنجی به فروش رسید.

قیمت میانگین موزون هر کیلوگرم آهن اسفنجی در معاملات اخیر نسبت به هفته گذشته ۱.۷‌درصد افزایش داشت و به ۱۳‌هزار و ۴۹۹تومان رسید، این در حالی است که قیمت میانگین موزون معاملات آهن اسفنجی در هفته گذشته ۱۳‌هزار و ۲۷۳تومان به ثبت رسیده بود. به عبارت بهتر قیمت آهن اسفنجی در معاملات روز پنجم اسفندماه نسبت به قیمت رینگ فیزیکی هفته گذشته با ۱.۷‌درصد افزایش قیمت همراه بوده است.

این در حالی است که در سایر محصولات زنجیره فولاد، به‌ویژه شمش و میلگرد، کاهش تقاضا وجود دارد و بیشتر کارخانه‌‌‌های تولیدکننده شمش با توجه به کمبود نقدینگی نتوانستند سفارش‌‌‌های خود را در زمان تعیین‌شده تحویل دهند و از این‌رو میزان تقاضا برای شمش کاهش یافته و قیمت‌ها در کانال افزایشی قرار دارند و با نزدیک‌شدن به پایان سال و همچنین کاهش میزان تقاضا در بازارهای بین‌المللی پیش‌بینی می‌شود که شرایط بازار داخلی فولاد تا اواخر فروردین‌ماه سال آینده با همین روند ادامه داشته باشد و تعطیلی بازار در فروردین‌ماه این شرایط را تشدید خواهد کرد.

از طرفی پیش‌بینی می‌شود که با رفع محدودیت‌های انرژی، میزان تولید و عرضه بهبود یابد و از این‌رو با افزایش میزان عرضه، قیمت‌ها روند کاهشی را در پیش خواهند گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین