شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 6:14:22 PM

گروه بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی به‌عنوان رهبر جهانی تولید سنگ‌آهن، نقشی اساسی در زمینه پاکسازی صنعت فولاد دارد.
پاکسازی فولاد در سه گام

گزارش‌های اخیر این شرکت به سهامدارانش نشان می‌دهد بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی (BHP) تلاش دارد تا به یک شرکت کاملا سبز تبدیل شود. این گروه عظیم معدنی که همراه با دو بازیگر هندی صنعت معدن؛ یعنی آرسلورمیتال و تاتا مجموعا تولید ۱۷‌درصد از کل تولید سالانه فولاد جهان را برعهده دارند، در سه گام تلاش می‌کند تولید خود را سبز و پاک کند. از آنجا که انتشار هشت‌درصد از کل آلاینده‌‌‌‌‌های کربن متعلق به صنعت فولاد است، نقش بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی در کربن‌‌‌‌‌زدایی به‌عنوان سرحلقه تامین سنگ برای دامنه گسترده‌ای از فولادسازان جهان حیاتی است.
آژانس بین‌المللی انرژی (iea) اذعان دارد که کاهش انتشار کربن توسط صنعت فولاد به دلیل عوامل متعدد دشوار است و اهداف احتمالا محقق نخواهد شد. این مهم در حالی زیر سایه جهت‌گیری‌‌‌‌‌های کربن‌زدایی قرارگرفته که صنعت فولاد طبق توافق پاریس ملزم به کاهش ۹۳‌درصدی انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای خود تا سال‌۲۰۵۰ شده‌است.

این وضعیت باعث‌شده تا شرایط متناقضی در صنعت فولاد رخ دهد؛ در واقع از یک‌سو برخی بازیگران تمایلی به ورود به این بازی ندارند یا به آرامی ‌تن به آن می‌دهند درحالی‌که برخی نیز به‌سرعت سرمایه‌‌‌‌‌ و منابع خود را صرف تغییر مدل تولید فولاد از انواع سیاه به انواع سبز می‌کنند. در این بین وضعیت گروه بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی جالب‌توجه است.

تزریق منابع هنگفت در یک دوره زمانی ۸ساله در حدفاصل ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۸ به بخشی از اهداف بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی در زمینه کربن‌‌‌‌‌زدایی از زنجیره تامین خود منجر شده و چشم‌‌‌‌‌انداز روشنی را نیز پیش‌روی این شرکت گشوده است.

هدف از این اقدام این است که بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی بتواند در افق ۲۰۳۰ حدود ۳۰درصد از تولید آلاینده‌‌‌‌‌های تولیدشده در سال‌۲۰۲۰ را طبق سند گذار آب‌و‌هوایی شرکت (CTAP) کاهش دهد. این عدد البته طبق همین سند تا سال‌۲۰۵۰ باید به ۱۰۰‌درصد برسد و به‌طور کلی، انتشار آلاینده‌‌‌‌‌های عنوان‌شده را در زنجیره بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی به صفر برساند.

جالب اینکه گزارش شرکت در پایان سال‌۲۰۲۳ نشان می‌دهد نسبت به سال‌۲۰۲۲، بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی ۱۱درصد آلاینده کمتری نسبت به سال‌۲۰۲۲ منتشر کرده‌است. این امر عمدتا از طریق توافق‌نامه‌های خرید برق (PPAs) برای برق تجدیدپذیر و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای (مانند تولید آب و گاز) برای روندهای عملیاتی به‌دست آمده‌است. در عین‌حال یکی از جالب‌ترین اقدامات بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی، پایه‌‌‌‌‌گذاری روندهای عملیاتی بدون‌کربن زیرزمینی است.

برای نمونه این شرکت هم‌‌‌‌‌اینک یک آزمایش ۱۲ ماهه را به شکل کاملا الکتریکی (که در توسعه معادن زیرزمینی برای حفاری استفاده می‌شود) پیش‌برده که هیچ‌‌‌‌‌گونه گاز گلخانه‌‌‌‌‌ای در حین کار انتشار نمی‌‌‌‌‌یابد.

این آزمایش متمرکز بر ابتکارات مختلفی از جمله به‌کارگیری ادوات و خودروهای الکتریکی در نیکل‌وست و معدن Broadmeadow BMA بوده و گرچه فعلا ۱۰۰درصد عملیاتی نیست اما طبق گزارش شرکت تا مرحله بلوغ، مقیاس‌‌‌‌‌پذیری و استقرار جایگزین‌‌‌‌‌های تکنولوژیکی برای وسایل نقلیه مبتنی بر دیزل و جابه‌جایی مواد و حفاری، راه کمی باقی‌مانده‌است.

به‌جز این موارد هم یک نقشه اساسی توسط مدیر اجرایی مشهور این شرکت یعنی مایک هنری روی ریل افتاده که مطالعه آن حاوی نکات جالبی است، درحالی‌که بسیاری از شرکت‌های همسان، به مساله کربن‌‌‌‌‌زدایی بی‌‌‌‌‌توجهند، طرح پرش سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گام بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی به وضعیت سبز در نوع خود یک اقدام جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد.

این سه گام به ترتیب شامل بهینه‌سازی (Optimization)، گذار (Transition) و حالت پایانی سبز (Green end state) بوده و نهایتا مساله کاهش انتشار کربن در چرخه تولید فولاد را از ریشه یعنی سنگ‌آهن انجام می‌دهند. طبق اعلام بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی چارچوب کربن‌‌‌‌‌زدایی اختصاصی این شرکت در مراحل یادشده مدل فولادسازی را در جریان تبدیل سنگ به فولاد از نقطه صفر تا پایان متحول ساخته و به کمک تزریق فناوری به هر مرحله، تحقق اهداف را مدنظر دارد، اما این مراحل واقعا با مسیر تولید سنگ‌آهن در گروه بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی چه می‌کنند؟

بهینه‌سازی: طبق اعلام گروه بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی، اهرم‌‌‌‌‌های مختلفی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای از فرآیند فعلی تولید با هزینه مناسب در دسترس است. این ابزارها شامل استفاده از انرژی تجدیدپذیر، بازیافت گازها و گرمای ایجادشده در فرآیند تولید و نیز استفاده از مواد اولیه باکیفیت بالاتر است. گروه بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی عمیقا معتقد است که با توجه به رواج فولادسازی کوره قوس‌الکتریکی به دلیل آلایندگی پایین، قراضه می‌تواند نقش مهمی در فرآیند کربن‌‌‌‌‌زدایی در مرحله بهینه‌سازی داشته‌باشد؛ چراکه این مدل از تولید فولاد وابستگی کاملی به استفاده از قراضه‌‌‌‌‌ها دارد.
مرحله انتقال یا گذار: در این مرحله است که صنعت فولاد با توجه به نیاز به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های کم‌‌‌‌‌کربن و افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و سوخت‌های کم‌‌‌‌‌کربن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای تغییر کرده و به‌‌‌‌‌روزرسانی می‌شود.

مرحله حالت پایانی سبز: در این مرحله نیز صنعت فولاد می‌تواند به مرتبه‌‌‌‌‌ای برسد که با امکان ادامه مسیر بدون انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای یا انتشار نزدیک به صفر این گازها به تولید ادامه دهد. در حال‌حاضر، این مرحله نیاز به سرمایه‌گذاری، توسعه، اثبات و مقیاس‌‌‌‌‌بندی اقتصادی فناوری‌هایی مانند آنچه توسط استارت‌آپ الکترا آزمایش می‌شود، دارد.

در عین‌حال بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی‌درصدد است با توجه به نیاز گسترده این برنامه به‌دسترسی به برق ارزان و فراوان تجدیدپذیر گذار به تامین انبوه این نوع انرژی را در مجموع صنعتی خود امکان‌پذیر سازد. فیونا وایلد، مدیر واحد تغییرات اقلیمی گروه بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی در این‌باره معتقد است: «دسترسی فولادسازان به محصولات زغال‌سنگ و سنگ‌آهن متالورژی باکیفیت بالاتر که آنها را قادر می‌سازد کارآمدتر و شدت انتشار کمتری داشته باشند، جزء مهمی از گذار به آینده کم‌کربن است و بی‌‌‌‌‌اچ‌‌‌‌‌پی خود را موظف و مسوول می‌داند نسبت به تحقق اهداف پایداری، تلاش لازم را انجام دهد.»
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین