شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 6:24:40 PM
آمار صادرات و واردات معدن و صنایع معدنی در ۱۰ماهه ۱۴۰۲ بررسی شد

آمار تجارت خارجی در ۱۰ماهه ۱۴۰۲ حاکی از این است که صادرات و واردات بخش معدن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. 
اطلس تجارت معدن

بررسی‏‏‌ها اما نشان می‌دهد واردات بخش معدن نسبت به صادرات در این بازه زمانی افزایش بیشتری را ثبت کرده است. در حالی که صادرات معدن و صنایع معدنی به لحاظ ارزشی رشد ۱۲درصدی را نشان می‌دهد، واردات معدنی در این مدت، بیش از ۴۶‌درصد رشد داشته است.

با این حال صادرات معدنی به لحاظ وزنی تغییرات بیشتری را ثبت کرده و افزایش ۳۵درصدی داشته است. واردات معدنی نیز از لحاظ وزنی افزایش ۲۴درصدی را در ۱۰ماهه ۱۴۰۲ در مقایسه با سال قبل ثبت کرده است.
بررسی سهم ارزشی بخش‌‌‌های عمده کالایی از صادرات در ۱۰ماهه ۱۴۰۲ حاکی از این است که معدن و صنایع معدنی سهم ۲۷درصدی از صادرات طی این مدت داشته‌‌‌اند و بعد از گروه پتروشیمی و پایه نفتی با سهم ۴۹درصدی قرار داشته‌‌‌اند.

صادرات غیرنفتی طی ۱۰ماهه ۱۴۰۲ حاکی از این است که صادرات معدن و صنایع معدنی در ۱۰ماهه امسال ۱۱۰۶۵میلیون دلار به وزن ۵۲.۳۳۸۴‌هزار تن بوده که در مقایسه با صادرات ۱۰ماهه ۱۴۰۱ که ۹۸۷۵میلیون دلار به وزن ۳۸۷۶۳‌هزار تن بوده از لحاظ ارزشی ۱۲‌درصد و از لحاظ وزنی ۳۵‌درصد افزایش داشته است.

بررسی صادرات بخش معدن به تفکیک گروه‌‌‌های کالایی صنایع معدنی فلزی، صنایع معدنی غیرفلزی و معدن حاکی از صادرات ۸۰۴۵میلیون دلاری صنایع معدنی فلزی، ۱۰۵۸میلیون دلاری صنایع معدنی غیرفلزی و ۱۹۵۵میلیون دلاری گروه معدن است.

براین اساس در ۱۰ماهه ۱۴۰۲ صنایع معدنی فلزی سهم ارزشی ۱۹.۹درصدی، صنایع معدنی غیرفلزی سهم ارزشی ۲.۶درصدی و بخش معدن سهم ارزشی ۴.۸درصدی از کل صادرات داشته‌‌‌اند.
مقایسه صادرات بخش معدن در ۱۰ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل حاکی از این است که در مجموع، صادرات معدن و صنایع معدنی از لحاظ ارزشی ۱۲‌درصد و از نظر وزنی ۳۵‌درصد رشد داشته است.

مقایسه صادرات بخش معدن به تفکیک گروه‌‌‌های کالایی نیز نشان می‌دهد در صنایع معدنی فلزی،‌ صادرات از لحاظ ارزشی یک‌درصد و از لحاظ وزنی ۱۲‌درصد افزایش داشته است. صادرات صنایع معدنی غیرفلزی نیز افزایش ۱۶درصدی ارزشی و رشد ۷درصدی وزنی را نشان می‌دهد. زیرگروه معدن نیز در ۱۰ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۹۴درصد و از نظر وزنی ۹۷درصد افزایش داشته است.

مقاصد صادراتی بخش معدن در ۱۰ماهه ۱۴۰۲
بررسی مقاصد صادراتی بخش معدن و صنایع معدنی در ۱۰ماهه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد چین با سهم ۳۰درصدی همچنان نخستین شریک تجاری ایران در این بخش است. عراق با سهم ۱۹درصدی، ترکیه با سهم ۱۱درصدی، امارات متحده عربی با سهم ۸درصدی، عمان با سهم ۶درصدی، اندونزی با سهم ۵درصدی، پاکستان با سهم ۲درصدی و سایر کشورها با سهم ۱۹درصدی در رتبه‌‌‌های بعدی قرار داشتند.

بررسی صادرات به چین نشان می‌دهد، سنگ و کنسانتره آهن با سهم ۱۲درصدی و شمش فولادی با سهم ۸درصدی اصلی‌‌‌ترین اقلام معدنی صادرشده به این کشور هستند. در صادرات به عراق نیز صنایع معدنی فلزی سهم ۱۹درصدی و صنایع معدنی غیرفلزی سهم ۷درصدی داشته‌‌‌اند.

در صادرات به امارات نیز صنایع معدنی فلزی سهم ۱۶درصدی داشته‌‌‌اند. بررسی صادرات به ترکیه به تفکیک گروه‌‌‌های کالایی نیز حاکی از این است که شمش آلومینیوم سهم ۱۰درصدی، سایر صنایع معدنی فلزی سهم ۸درصدی، شمش روی سهم ۶درصدی و شمش فولاد سهم ۴درصدی از صادرات به این کشور دارند. صادرات به هند به تفکیک گروه‌‌‌های کالایی نیز حاکی از سهم ۱۱درصدی صنایع معدنی فلزی از صادرات به این کشور است.

صادرات معدنی به پاکستان نیز شامل صنایع معدنی فلزی با سهم ۱۳درصدی است. بررسی صادرات به افغانستان نیز نشان می‌دهد صنایع معدنی فلزی سهم ۱۱درصدی و صنایع معدنی غیرفلزی سهم ۵درصدی از صادرات به این کشور داشته‌‌‌اند. صادرات معدنی به عمان نیز شامل شمش فولاد با سهم ۴۲درصدی، سنگ و کنسانتره آهن با سهم ۶درصدی و محصولات طویل فولادی با سهم ۳درصدی است.

بررسی صادرات به فدراسیون روسیه نیز حاکی از سهم ۵درصدی صنایع معدنی غیرفلزی است. عمده‌‌‌ترین اقلام صادرات به عمان نیز شامل شمش فولاد با سهم ۹۳درصدی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ است.

واردات بخش معدن
بررسی آمار واردات بخش معدن طی ۱۰ماهه ۱۴۰۲ حاکی از این است که ایران در این مدت در مجموع ۵۵۸۷میلیون دلار واردات معدنی به وزن ۴۰۵۶‌هزار تن داشته که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به لحاظ ارزشی، ۴۶‌درصد و به لحاظ وزنی ۲۴‌درصد رشد داشته است. بررسی سهم ارزشی بخش‌‌‌های عمده کالایی نیز نشان می‌دهد معدن و صنایع معدنی سهم ۱۰درصدی از واردات کشور طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ داشته‌‌‌اند.

بررسی واردات به تفکیک بخش‌‌‌های عمده و گروه‌‌‌های کالایی در ۱۰ماهه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد واردات صنایع معدنی فلزی در این مدت ۲۹۳۴میلیون دلار بوده است که سهم ۵.۴درصدی از کل واردات کشور داشته‌‌‌اند. واردات این بخش در مجموع نسبت به ۱۰ماهه ۱۴۰۱ از لحاظ ارزشی ۱۱‌درصد و از لحاظ وزنی ۳۳‌درصد رشد داشته است.

ارزش واردات صنایع معدنی غیرفلزی نیز ۳۰۵میلیون دلار بوده که سهم ۰.۶درصدی از واردات کل کشور داشته است. واردات صنایع معدنی غیرفلزی در ۱۰ماهه ۱۴۰۲ در مقایسه با ۱۰ماهه ۱۴۰۱، به لحاظ ارزشی ۳‌درصد و به لحاظ وزنی ۳۰‌درصد رشد داشته است. واردات بخش معدن شامل سایر معدن، سنگ و کنسانتره و مس نیز جمعا ۷۷۰میلیون دلار بوده که سهم ۱.۴درصدی از ارزش واردات در ۱۰ماهه امسال داشته است.

واردات این بخش نیز از لحاظ ارزشی ۱۲‌درصد کاهش و از لحاظ وزنی ۱۶درصد افزایش داشته است. واردات فلزات گرانبها نیز در ۱۰ماهه ۱۴۰۲، ۱۵۷۸میلیون دلار بوده که سهم ۲.۹درصدی از واردات کل کشور در این مدت داشته است. واردات این بخش نیز از لحاظ ارزشی نزدیک به ۶۰‌درصد و به لحاظ وزنی بیش از ۱.۶‌درصد رشد داشته است.

مبادی وارداتی بخش معدن
بررسی مبادی وارداتی بخش معدن طی ۱۰ماهه ۱۴۰۲ حاکی از این است که عمده‌‌‌ترین مبادی وارداتی کشور شامل چین با سهم ۳۵درصدی، امارات متحده عربی با سهم ۲۵درصدی، ترکیه با سهم ۱۶درصدی، عراق با سهم ۷درصدی، هنگ‌کنگ با سهم ۴درصدی، عمان با سهم ۳درصدی و سایر کشورها با سهم ۱۰درصدی است.

واردات به تفکیک گروه‌‌‌های کالایی و شرکای تجاری نشان می‌دهد بخش معدن سهم عمده‌‌‌ای از واردات از کشور امارات ندارد. بررسی واردات از چین حاکی از این است که صنایع معدنی فلزی سهم ۹درصدی از واردات از چین دارد.

بررسی واردات از ترکیه شامل سهم ۹درصدی واردات سنگ‌‌‌ها و فلزات گرانبها و نیمه‌گرانبها و سهم ۵درصدی واردات صنایع معدنی فلزی است. صنایع معدنی فلزی همچنین سهم ۳درصدی از واردات از هند در ۱۰ماهه ۱۴۰۲ دارند. واردات از عمان نیز شامل سهم ۱۷درصدی معدن و سهم ۴درصدی صنایع معدنی فلزی است.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین