شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 10:31:08 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:70845
  • زمان انتشار:سه شنبه 22 اسفند 1402-9:35
  • کاربر:

طرح زمزم ۳، بزرگترین طرح توسعه آهن اسفنجی ایران و خاورمیانه به ظرفیت تولید نهایی ۲ میلیون تن در سال که با توان متخصصان گروه MMTE به مرحله اجرا درآمده است با حضور رئیس جمهور، وزیر صمت و مقامات دولتی مورد افتتاح رسمی قرار گرفت.
افتتاح زمزم ۳، بزرگترین سوپر مگامدول خاورمیانه

به گزارش بیرونیت به نقل از روابط عمومی، این طرح نخستین پروژه فراظرفیتی حوزه صنایع معدنی ایران به شمار می رود که به سفارش مجتمع فولاد خوزستان و در راستای خودکفایی و تامین خوراک واحدهای تولیدی بخش فولادسازی و حذف واردات آهن اسفنجی این مجتمع احداث و به بهره برداری رسیده است .

طرح زمزم ۳، سومین تجربه مشترک شرکت مهندسی فن آور معادن و فلزات و شرکت فولاد خوزستان پس از مشاوره و اجرای طرح های زمزم یک و ۲ در زنجیره تولید آهن اسفنجی این مجتمع است که با توجه به مشخصات ویژه این طرح از حیث طراحی یک پروژه با امکان ارتقاء ظرفیت، دستاوردهای متعددی در حوزه مهندسی تدارکات، اجرا و راه اندازی به ثبت رسانده است .

زمزم ۳ با ظرفیت تولید اولیه ۱۷۶۰ هزار تن و با امکان تولید مازاد بر نمونه های مشابه در ایران و منطقه تا حجم ۲ میلیون تن آهن اسفنجی، اولین و بزرگترین طرح احیاء مستقیم در سطح خاورمیانه است که جایگاه ایران را در میان تولید کنندگان منطقه ای به مراتب افزایش داده و اولین تولید کننده فولاد کشور را با عبوردادن از واردات آهن اسفنجی مورد نیاز، به اولین صادرکننده این محصولات نیز تبدیل نموده است .

طراحی خاص ناحیه احیایی کوره این پروژه به قطر ۷.۱۵ متر، مهمترین شاخصه فنی و تکنولوژیکی این طرح محسوب می شود که گروه MMTE توانست با بهبود ضرایب و نفوذ فن آوری و ارتقاء دانش فنی در اختیار بر مبنای مدل جهانی میدرکس، نخستین دستاورد بومی سازی شده طراحی واحدهای احیاء را تحقق بخشد.

راهبری اجرای ۱۵۱ میلیون یورو سرمایه گذاری همراه با تخصیص های ریالی به میزان ۶۵۰۰۰ میلیارد ریال به ارزش روز و نیز استفاده حداکثری از توان سازندگان و تامین کنندگان ایرانی و شرکتهای دانش بنیان از نمادهای خاص توسعه این پروژه است؛ براساس برآوردها و با توجه به تقاضای روزافزون آهن اسفنجی و محصولات فولادی، بازگشت سرمایه این طرح نیز در مدت زمانی کمتر از یک سال انجام خواهد شد .

افتتاح رسمی این پروژه با حضور رئیس جمهوری که همراه با بازدید از دستاوردهای ایرانی توسعه بخش های مختلف این مجتمع صورت گرفت علاوه بر معرفی زمزم ۳ به عنوان نماد خودکفایی در دوره محدودیت های بین المللی و تحقق دستیابی به هدف راهبردی افزایش ظرفیت تولید برای شرکت فولاد خوزستان، نوید بخش بهبود شرایط زیست محیطی منطقه، اشتغال زایی و رشد و توسعه پایدار این صنعت خواهد بود که در همکاری مشترک و اثربخش اعضای کنسرسیوم به عنوان یک تجربه موفق شرکتی به نتایج مطلوب انجامید.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین