شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 9:38:43 PM
مشتریان فولاد برای هفتمین ماه متوالی از میدان رقابت پا پس‏‏‌کشیدند

قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی از هفت‌ماه گذشته تاکنون روند نزولی را در پیش گرفته است که می‌‌‌توان حمایت نکردن کنگره ملی خلق چین از بازار املاک و مستغلات این کشور و کاهش ساخت‌وساز و در ادامه افت میزان تقاضای چینی‌‌‌ها را ازجمله مولفه‌‌‌های موثر بر این موضوع دانست.
سقوط آزاد قیمت سنگ‌آهن

قیمت‌ آتی سنگ‌‌‌آهن برای دومین مرتبه متوالی در روز دوشنبه ۱۱مارس به کاهش خود ادامه داد و به پایین‌‌‌ترین سطح خود در بیش از چهارماه گذشته رسید. کارشناسان و صنعتگران افت قیمت متوالی را به دلیل تضعیف میزان تقاضا از جانب بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد در جهان می‌‌‌دانند، چراکه سنگ‌‌‌آهن عنصر کلیدی صنعت فولاد در این کشور به حساب می‌‌‌آید.

بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که پرمعامله‌‌‌ترین قرارداد سنگ‌آهن ماه مه در بورس‌کالای دالیان چین (DCE) معاملات روزانه را با ۵.۴۱‌درصد کاهش با قیمت ۸۳۱یوآن به ازای هر تن به پایان رساند که کمترین رقم از روز ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون برآورد می‌شود. همچنین سنگ‌آهن معیار آوریل در بورس سنگاپور با ۶.۷۱‌درصد کاهش به ۱۰۷.۴۵دلار به ازای هر تن رسید که این رقم نیز کمترین قیمت از روز ۲۲اوت تا به امروز بوده است.
به عقیده تحلیلگران، مازاد عرضه موقت محموله‌‌‌های سنگ‌آهن در سه‌ماه ابتدایی سال و از طرفی عدم‌بهبود میزان تقاضا از جانب مصرف‌کنندگان این محصول موجب شد تا عرضه از تقاضا پیشی بگیرد و از این‌رو فشار نزولی شدیدتری بر قیمت‌ها وارد شد. بنابراین قیمت سنگ‌‌‌آهن برای چهارمین ماه متوالی همچنان در مدار کاهشی قرار دارد.

محموله‌‌‌های جهانی سنگ معدن به سطح نسبتا بالایی رسیده است که بر این اساس تحلیلگران سیتیک‌فیوچرز در یادداشتی اظهار کردند که کاهش اخیر قیمت سنگ معدن باعث افت تولید در میان تامین‌‌‌کنندگان غیراصولی نشده است. همچنین این تحلیلگران افزودند، برخی از کارخانه‌‌‌ها برای دومین بار متوالی زمان ازسرگیری تولید را به تعویق انداختند و از افزایش تقاضای سنگ معدن و کاهش ذخایر در بنادر جلوگیری کردند.

تحلیلگران Everbright Futures نیز طی یادداشتی عنوان کردند: مهم‌ترین دلیل کاهش تولید فولاد توسط تولیدکنندگان در این صنعت سودآوری ضعیف است که انگیزه فولادسازان را برای تولید کاهش داده و از این رو ضعف در بازار فولاد به بازار مواد خام بالادستی نیز نفوذ کرده و بر قیمت سنگ‌آهن تاثیر گذاشته است.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد که سایر محصولات زنجیره فولاد در دالیان چین شرایطی مشابه با سنگ‌آهن را تجربه می‌کنند و طی چهارماه اخیر زغال‌سنگ کک و کک به ترتیب ۲.۶۵‌درصد و ۲.۰۴‌درصد کاهش را به ثبت رسانده‌‌‌اند.

کمترین قیمت سنگ‌آهن رقم خورد
قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌آهن با عیار ۶۳.۵‌درصد برای تحویل در بندر تیانجین در روز ۱۲مارس با ۶‌درصد کاهش به ۱۱۰دلار به ازای هر تن رسید که به دلیل کاهش تقاضا در چین به کمترین قیمت در هفت‌ماه اخیر رسیده است.

کاهش تقاضا از طرف چینی‌‌‌ها فولادسازان را محتاط کرده است که نسبت به ازسرگیری تولید محتاطانه عمل کنند و در شرایط فعلی علاقه‌‌‌ای به انباشت در ذخایر خود ندارند. این در حالی است که میزان ذخایر فولاد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که این مساله نیز نشان‌‌‌دهنده کاهش قبل توجه میزان تقاضا برای فولاد و محصولات پایین‌‌‌دستی این صنعت است.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که سنگ‌آهن براساس معامله روی قرارداد تفاوت (CFD) که بازار معیار این کالا را دنبال می‌کند، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون حدود ۳۲دلار به ازای هر تن معادل ۲۲.۴۶‌درصد با کاهش قیمت همراه بوده است.

از نظر تاریخی، سنگ‌آهن در ماه مه سال ۲۰۲۱ به بالاترین سطح یعنی ۲۲۹.۵۰دلار به ازای هر تن رسید. پیش‌بینی می‌شود با ادامه شرایط تقاضا در بازار جهانی روند کاهشی قیمت سنگ‌آهن و سایر محصولات زنجیره فولاد طی ماه‌‌‌های آینده ادامه داشته باشد.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین