شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 4:18:15 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:70895
  • زمان انتشار:يکشنبه 27 اسفند 1402-7:40
  • کاربر:
تأثیر انقلاب صنعتی چهارم بر معدن بررسی شد

دولت‌ها در شرایطی با انقلاب چهارم مواجه می‌شوند که بسیاری از آنها به‌سختی با فرآیندهای انقلاب سوم مجهز شده‌اند. تأثیر عمده و اساسی انقلاب در حوزه اقتصاد خواهد بود؛ جایی که کسب‌وکارها متحول می‌شوند و شرایط برخورداری و نابرابری تغییر می‌کند.
زمـان تـغییر

انقلاب چهارم امکانات جدیدی برای شرکت‌ها و صنایع فراهم می‌کند تا به شیوه‌ای بهتر پاسخگوی مشتریان خود باشند.
اما آنچه عیان است برندگان اصلی این روند، آن‌هایی هستند که در موج ابداع و کارآفرینی فناوری‌ها پیشرو هستند. به آنها می‌توان بسیاری از شرکت‌ها و صنایعی را افزود که مقتضیات انقلاب چهارم را دریافته‌اند. اما این انقلاب مثل تمامی رویدادها و تحولات، بازندگانی هم خواهد داشت؛ مثلاً کارگرانی که دیگر تقاضایی برای نیروی کار آنها وجود نخواهد داشت و شاید برخی از مشاغل و صنایع. این موضوع بر روند توزیع درآمد، ثروت و نابرابری نیز تأثیر خواهد گذاشت.
اکنون‌ سؤالی که مطرح می‌شود این است که انقلاب صنعتی چهارم چه تأثیری بر بخش معادن خواهد داشت.
 برای رسیدن به این سؤال با یکی از فعالان معدن به گفت‌وگو نشستیم.

صنایع تحت‌الشعاع انقلاب صنعتی چهارم
عماد هاشمی زاده کارشناس معدن در گفت‌وگو با «روزگار معدن» در مورد موضوع یادشده اظهار کرد: انقلاب صنعتی چهارم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی و صنعتی جهان درحال‌حاضر، به‌شدت در حال تحت‌الشعاع قرار دادن صنعت معدن است. این انقلاب شامل استفاده از فناوری‌های نوینی است که سبب بهبود عملکرد و بهره‌وری در صنعت معدن خواهد شد. استفاده از داده‌کاوی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و رباتیک در صنعت معدن امکانات جدیدی را فراهم کرده است. این فناوری‌ها به شرکت‌های معدن کمک می‌کنند تا به بهبود عملکرد، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و حفظ سلامت و ایمنی کارگران برسند.
وی ادامه داد: ضمن اینکه استفاده از دستگاه‌های خودکار و هوشمند برای استخراج مواد معدنی و پردازش آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. به‌عنوان‌مثال، استفاده از ربات‌ها و دستگاه‌های هوشمند برای حفر و استخراج، و همچنین سامانه‌های خودکار برای پردازش مواد معدنی، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری را به همراه دارد.
این فعال معدنی بیان کرد: همچنین، انقلاب صنعتی به معنای تغییر در فرآیند استخراج و پردازش مواد معدنی است. به‌عنوان‌مثال، استفاده از فناوری‌های موردنیاز برای استخراج مواد معدنی در اعماق اقیانوس‌ها و زیرزمین، توسعه کارآمدترین محصولات معدنی و همچنین توسعه فناوری‌های جدید برای بازیافت مواد معدنی از پسماندها و زباله‌های معدنی؛ با توجه به اینکه صنعت معدن به‌عنوان یکی از صنایع اساسی در اقتصاد جهانی تلقی می‌شود، انجام این انقلاب صنعتی در معادن ضروری به نظر می‌رسد.
هاشمی زاده در پاسخ به این سؤال که آیا این انقلاب صنعتی در معادن به ایجاد شغل جدیدی منجر شده است، اظهار کرد: بااینکه در این انقلاب صنعتی، فناوری‌های نوین برای بهبود عملکرد و بهره‌وری در صنعت معدن استفاده می‌شود، اما برای پیاده‌سازی و بهره‌برداری از این فناوری‌ها، نیاز به افراد با تخصص و مهارت درزمینه فناوری و مهندسی داریم.
بنابراین، این انقلاب در معادن به ایجاد شغل جدیدی در حوزه‌های مختلفی ازجمله تحقیق و توسعه، طراحی و ساخت دستگاه‌های هوشمند، عیب‌یابی و تعمیرات، مدیریت پروژه، مدیریت داده و غیره منجر شده است.

کاهش کار یدی
این فعال معدنی بیان کرد: انقلاب صنعتی چهارم در معادن به بهبود شرایط کاری کارگران کمک کرده است. با استفاده از فناوری‌های نوین، می‌توان بهبود در ایمنی و سلامت کارگران را فراهم کرد و همچنین کاهش حوادث و نواقص کاری را ایجاد کرد.
وی ادامه داد: علاوه بر این، استفاده از دستگاه‌های هوشمند و خودکار در معادن، به کاهش زمان و هزینه‌های مربوط به بررسی و تعمیرات دستگاه‌ها و تجهیزات کمک می‌کند.
 این باعث می‌شود که کارگران به‌راحتی و با امنیت بیشتری بتوانند در شرایط بهتری کار کنند.بنابراین، انقلاب صنعتی چهارم در معادن به بهبود شرایط کاری کارگران کمک کرده است و باعث شده است که کارگران در محیطی امن و بدون خطرات بیشتری کار کنند، هرچند که با استفاده از فناوری‌، استفاده از نیروی کار یدی کاهش پیدا می‌کند و امکان بیکار شدن کارگران وجود دارد.

منبع: روزنامه روزگار معدن



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین