شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 8:11:23 AM
"بیرونیت" در گفت‌و‌گو با کارشناسان ویژگی‌های وزیر صمت را بررسی کرد

وزارت "صمت" ۴ ماه است که وزیر ندارد و تا به امروز با مدیریت دو سرپرست اداره شده است. از روزی که رضا رحمانی با حکم رئیس‌‌جمهور برکنار شد، گزینه‌های بسیاری برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده است. در حالی که از سوی دولت انتظار می‌رفت وزارت صمت تفکیک شود و امور هر بخش به صورت مجزا اداره شود، مجلس با نه به این طرح، دولت را مجاب به معرفی  وزیر پیشنهادی خود برای همان وزارت صنعت، معدن و تجارت کرد. 
طلسمِ وزارت
مجتبی پورحبیبی| با عدم اعتماد مجلس به حسین مدرس خیابانی که سه ماه سرپرستی وزارتخانه را برعهده داشت، جعفر سرقینی به عنوان سرپرست جدید معرفی و گزینه قطعی برای سکانداری وزارتخانه شد. اگرچه در این میان گزینه های دیگری برای کرسی وزارت صمت مطرح شده و هنوز مشخص نیست چرا مجلس گزینه‌های منتخب دولت را تایید نمی‌کند و طلسم این وزارتخانه شکسته نمی‌شود. سوال دیگر این است که از نگاه بخش خصوصی وزیری که تصدی وزارت صمت را برعهده می‌گیرد، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
*وزارت صمت به وزیری مقتدر، آگاه و باکفایت نیاز دارد
در این باره حمیدرضا امیریان عضو هیات مدیره خانه معدن در گفت وگو با بیرونیت با تاکید بر لزوم انتصاب وزیری قوی برای وزارت صمت، اظهار کرد: تعیین اینکه کدام یک از اسامی اشاره شده در روزهای گذشته در نهایت در منصب وزیر صنعت، معدن و تجارت بی شک به ملاک هایی بستگی دارد، اما به باور من ملاکی  مانند سن در این بین مطرح نیست.  اینکه می گویند گزینه ایکس بهتر است چون سن بیشتری دارد حرف درستی نیست. مبنا پیشینه و عملکرد افراد است. 
وی افزود: مساله این است که در میان این اسامی نام افرادی را می بینیم که در عمر خود شاید دست به قلم نبرده و نام وزارت صمت را ننوشته باشند، از وزارت چنین افرادی چه چیز حاصل می‌شود؟ حالا اگر این جایگاه به کسی داده شود که هیچ پیشینه فعالیتی در وزارت صمت نداشته چه اتفاقی خواهد افتاد؟ 
امیریان ادامه داد: توجه داشته باشید گزینه قبلی رئیس جمهوری برای وزارت صمت، مدرس خیابانی بود و اینکه حالا پای گزینه هایی نامرتبط برای این سمت برده می‌شود، رنگ و بوی رفتاری سنجیده و از روی تدبیر ندارد. 
او افزود: امروز برای کسانی که در زیرمجموعه وزارت صمت مشغول هستند، این ابهام وجود دارد که چرا نام افرادی دیده می شود، تاکنون هیچ ارتباطی بین آنها و وزارت صمت نبوده است. در حالی که وزارت صمت به وزیری مقتدر، آگاه و باکفایت نیاز دارد که وزارتخانه را از این حالت نیمه جان نجات دهد. 
*دیدگاه وزیر تولیدمحور باشد 
 
در ادامه این گزارش، رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به بیرونیت گفت: تولیدمحور بودن جعفر سرقینی ویژگی کارآمدی است که در زمان تحریم ها سیاست‌گذاری‌ها را به سمت درستی هدایت خواهد کرد. متاسفانه از زمان ادغام وزارت صنعت و تجارت اوضاع به گونه ای شده که صنعتی ها بازرگانی ها را قبول ندارند و بازرگانی ها صنعتی ها را و کسی که سمت وزیر صمت را برعهده می گیرد، با این تقابل رو به رو و گاه خود با یکی از این دو سو همراه تر است، به این دلیل که در یکی از این دو فضا بیشتر فعالیت داشته است. 
وی افزود: حالا دلیل روحانی، رئیس جمهور برای انتخاب فردی خارج از مجموعه وزارت صمت می‌تواند این باشد که از این فضای تقابل خارج شود، یعنی فردی بر این مسند قرار گیرد که در فضایی فارغ از تمرکز بر صنعت یا بازرگانی فعالیت داشته است. 
شهرستانی تصریح کرد: این را هم در نظر داشته باشید که مجلس کنونی چندان با دولت همراه نیست و دود این تقابل دو قوه در چشم ملت می‌رود. معتقدم در شرایط امروز که در تنگنای تحریم هستیم و باید بیشتر کالاهای موردنیاز خود را در داخل تولید کنیم، شخصی مانند آقای سرقینی که تولیدمحور هست، گزینه اصلح به شمار می آید، امروز کشور به تولید نیاز دارد نه واردات.
 
*استقبال معدنی‌ها از غریب‌پور 
بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی در ادامه این گزارش از تمایل معدنی‌ها به خداداد غریب‌پور برای تصدی وزارت صمت خبر داد و گفت: به نظر ما در جایگاه فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی خدادداد غریب پور که امروز رئیس هیات عامل ایمیدرو است، گزینه مناسبی برای وزارت به شمار می آید. حضور او در ایمیدرو هم به رویداد دستاوردهای چشمگیری در بخش معدن و صنایع معدنی انجامیده است. 
وی افزود: در زمان ورود غریب پور به ایمیدرو کمتر کسی باور می کرد او به امور مسلط شود، اما این اتفاق در مدت زمان کوتاهی رخ داد و غریب پور توانست تا به امروز ایمیدرو را به درستی مدیریت کند. 
شکوری در رابطه با احتمال ورود افرادی خارج از مجموعه وزارت صمت به جمع گزینه های احتمالی گفت: اینکه از افرادی خارج از مجموعه وزارت صمت هم به عنوان گزینه های احتمالی نام برده می‌شود، ایده‌ای است که از سوی رئیس جمهوری مطرح شده و ما تنها می‌توانیم نظر خود را بگوییم و رئیس جمهور در جایگاه رئیس دولت می تواند ملاحظاتی را در نظر بگیرد و هر فردی را که مناسب می نامد معرفی کند، چه آن شخص در داخل و چه در خارج وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین