جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 10:59:44 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:2468
  • زمان انتشار:شنبه 23 بهمن 1395-11:56
  • کاربر:.

قیمت مس پس از اعلام شرایط فوق‌العاده توسط بی‌اچ‌پی بیلتون در پی اعتصاب کارگران بزرگ‌ترین معدن مس جهان در شیلی، به بالاترین حد خود در 20 ماه گذشته رسید.
مس رکورد زد

به گزارش معدن‌نامه، قیمت مس به بالاترین میزان خود در 20 ماه اخیر رسیده است. جمعه گذشته قیمت مس در بورس فلزات لندن عدد 6090 دلار امریکا در هر تن را ثبت کرد که از می 2015 بی‌سابقه بوده است. 

روز پنجشنبه شرکت بی‌اچ‌پی بیلتون، غول معدنی جهان و سهامدار اصلی معدن اسکوندیدا، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد به دلیل شکست مذاکرات دستمزد با سندیکای کارگران این معدن، تولید مس در اسکوندیدا متوقف شده است.

«رویترز» در گزارشی در این زمینه نوشته تولید اسکوندیدا در شش‌ماه منتهی به 31 دسامبر 2016 (11 دی‌ماه 1395) 4520000 تن بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل بدون تغییر باقی مانده است. این در حالی است که براساس پیش‌بینی‌ها قرار بود این معدن در دوره 12ماهه منتهی به ژوئن 2017 (خردادماه 1396) 1.07 میلیون تن مس تولید کند. 

افزایش قیمت مس پس از توقف تولید اسکوندیدا در حالی روی می‌دهد که قیمت مس در ماه‌های اخیر تحت تاثیر عوامل دیگری نیز افزایش پیدا کرده بود. رشد اقتصاد چین در ماه‌های اخیر در کنار وعده‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا، مبنی بر بازسازی زیرساخت‌ها و کاهش مالیات، بازار فلزات را دستخوش تغییرات مثبت کرده است.

«روبین بار» (Robin Bhar)، رئیس مرکز پژوهش فلزات شرکت خدمات مالی و بانکداری «سوسیته ژنرال» در لندن در این زمینه می‌گوید: «براساس داده‌های موجود، باید به قیمت فلزات در سال جدید میلادی خوش‌بین بود. به نظر می‌رسد ترامپ رابطه تجاری خوبی را با چین رقم خواهد زد. این موضوع در کنار وعده‌های مالیاتی او، تغییرات مثبتی را در بازار فلزات ایجاد خواهد کرد.» 

به‌جز مس، در هفته‌های گذشته روی، آلومینیوم، نیکل و قلع نیز رکورد زده‌اند. روی با هشت درصد رشد در قیمت به بالاترین میزان خود در یک‌سال اخیر رسیده است. آلومینیوم نیز با رشد 1.4 درصدی به بیشترین میزان خود از ژانویه امسال رسیده است. نیکل 3.7 درصد و قلع 2.1 درصد رشد را در هفته‌های اخیر تجربه کرده‌اند. 

از سوی دیگر، «گلدمن ساکس» پیش‌بینی کرده است انبارهای چین به‌دلیل توقف عرضه مس معادن بزرگ جهان نظیر اسکوندیدا، با کسری مواجه شود. به‌جز اسکوندیدا، معدن مس و طلای «گرسبرگ» اندونزی، دومین معدن بزرگ جهان نیز با چالش‌هایی دست‌به‌گریبان است که میزان تولید این معدن را کاهش خواهد داد. شرکت معدنکاری «فریپورت مک‌موران» در سال گذشته مشکلاتی در زمینه تجدید قرارداد بهره‌برداری از این معدن با دولت اندونزی داشت. این شرکت باید برای تمدید قرارداد عملیاتی‌اش پس از انقضای آن در 2021، بخش بیشتری از سهام خود را در معدن گرسبرگ به دولت بفروشد و در زمینه فرآوری داخلی سرمایه‌گذاری کند. این مشکلات باعث شد فریپورت مک‌موران چهارشنبه گذشته هشدار دهد که این چالش‌ها تولید مس این شرکت از معدن گرسبرگ را با کاهش مواجه خواهد کرد. خبری که برای بازار مس خوشایند خواهد بود و قیمت‌ها را بالا خواهد برد.



منبع: عصر مس آنلاین

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین