جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 12:23:00 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:2476
  • زمان انتشار:دوشنبه 25 بهمن 1395-11:53
  • کاربر:.

بارکلیز پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی مطلوب در امریکا به احتمال زیاد به افزایش تقاضای مس در این کشور منجر خواهد شد. جهانی مس منجر شود.
بازار مس در بیم و امید ترامپ

به گزارش معدن‌نامه، بانک بارکلیز انتظار دارد که افزایش سطح سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های زیرساختی به میزان 100 میلیارد دلار به رشد 73هزار تنی مصرف مس تصفیه‌شده در ایالات‌ متحده منجر شود. بنابراین، بهبود چشم‌انداز اقتصادی امریکا در کنار تقاضای قدرتمند فلزات در چین باعث شد که بانک بارکلیز پیش‌بینی قیمتی خود برای سال 2017 را ارتقا دهد و انتظار دارد قیمت مس در سال جاری به طور میانگین در سطح 5هزار و 458 دلار بر تن قرار گیرد. البته تحلیل‌گران بارکلیز، نسبت به تغییر فضای روانی بازار که خود ناشی از سیاست‌های رشد اقتصادی ترامپ است، هشدارهایی دادند. آن‌ها بر این باورند که در حال حاضر، بازار تأثیرات احتمالی سیاست‌های اقتصادی ترامپ را بیش‌ازاندازه ارزیابی کرده است.

براساس این گزارش، به نظر می‌رسد امیدواری‌ها برای افزایش شدید مخارج زیرساختی در ایالات‌ متحده زودهنگام بوده است و ریسک‌های بالقوه ناشی از سیاست‌هایی که در راستای حمایت از تولید داخلی هستند، تهدیدی برای افزایش مصرف جهانی محسوب می‌شوند. کاهش نرخ‌های مالیات در ایالات‌ متحده، رشد سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها و افزایش حمایت از تولیدات داخلی این کشور، نشان‌دهنده امکان تغییر الگوی بازار فلزات هستند.


تحلیل‌گران بارکلیز، نسبت به تغییر فضای روانی بازار که خود ناشی از سیاست‌های رشد اقتصادی ترامپ است، هشدارهایی دادند. آن‌ها بر این باورند که در حال حاضر، بازار تأثیرات احتمالی سیاست‌های اقتصادی ترامپ را بیش‌ازاندازه ارزیابی کرده است

همچنین، بارکلیز بر پایه بررسی‌هایش معتقد است رشد اقتصادی ناشی از کاهش مالیات‌ها در امریکا -درصورت تصویب-، مهم‌ترین عامل در رونق بازار فلزات خواهد بود. سیاست‌های مالیاتی و تقاضای فلزات، رابطه‌ای مستقیم و ساده دارند. تغییر نرخ‌های مالیاتی به افزایش 35هزار تنی تقاضای مس در طول دوسال دوره پیش‌بینی بانک بارکلیز منجر خواهد شد. انتظار می‌رود تا سال 2018، تقاضای مس تصفیه‌شده در ایالات‌ متحده در سطح 792/ 1 میلیون تن قرار گیرد؛ درحالی‌که تقاضای این کشور در سال 2016 معادل 757/ 1 میلیون تن برآورد شده بود. اگرچه به نظر می‌رسد رشد تقاضا در امریکا چشمگیر نخواهد بود، اما به‌دلیل کاهش مازاد جهانی، امکان بهبود قیمت‌ها را فراهم می‌کند. پیش‌بینی‌ها بر این است که مازاد بازار مس در سال 2017 برابر با 39هزار تن خواهد بود. انتظار می‌رود که GDP واقعی ایالات‌ متحده در سال جاری، 2/2 درصد و در سال آتی، 5/ 2 درصد افزایش یابد.
می‌توان گفت کلیدی‌ترین مساله پیش روی صنعت فلزات این است که حتی در صورت تأیید شدن یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های امریکا در طول ده سال آتی و پیاده‌سازی مؤثر مبالغ مذکور، زمان‌بندی این پروژه امکان اثرگذاری سریع طرح‌های اقتصادی بر مصرف فلزات، به‌ویژه در طول دو تا سه‌سال آتی را میسر نخواهد کرد.
بسته به‌ شدت و ماهیت تعرفه‌های تحمیل‌شده، پیش‌بینی می‌شود اقتصاد کشورهای چین، مکزیک و سایر بازارهای نوظهور، شوک قدرتمند منفی را تجربه کنند و همراه با تأثیرپذیری رشد تولید ناخالص داخلی، مصرف فلزات با کاهش همراه شود. همچنین انتظار می‌رود که تعرفه‌های جدید از طریق تغییر الگوهای تجارت جهانی موجود، بازارهای جهانی را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

منبع: مس پرس


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین