دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 10:58:06 AM
سعید افضلی پور در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

رئیس خانه معدن یزد مطرح کرد: معادن متوسط و کوچک مقیاس نیازمند به حمایت از سوی دولت در سه بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری هستند.
معادن کوچک نیازمند ارتقای اکتشافات هستند/ فرآوری موتور محرک بخش معدن است

سعید افضلی‌پور در گفت‌وگو با «بیرونیت» عنوان کرد: در استان یزد حدود ۷۰۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری است که حدود ۸۵ درصد از آنها معادن کوچک مقیاس در گروه معادن فلزی،کانی های صنعتی و سنگ های ساختمانی در حال تولید هستند.

او با اشاره به اینکه معادن کوچک و متوسط از اهمیت قابل توجهی برخوردارند، بیان کرد: یکی از دلایلی که منجر به اهمیت معادن متوسط و کوچک مقیاس است پراکندگی این معادن در سطح استان است که نقش قابل توجهی را در اشتغال و توسعه محلی دارند.

افضلی پور ادامه داد: بازسازی و احیای معادن شامل محدوده هایی میشود که یا متروکه هستند و یا با ظرفیت پایین در حال فعالیت هستند که قابلیت توسعه را دارند.

رئیس خانه معدن یزد با بیان اینکه سابقه معدنکاری در این استان یک قرن است، تصریح کرد: با گردآوری مدارک و مطالعه کارشناسان سابقه معدنکاری در استان یزد به یک قرن می رسد و به همین دلیل اگر معدنی در استان قابلیت فعالیت داشته باشد، با استفاده از تجربه معدنکاران راه اندازی خواهد شد.

افضلی پور با اشاره به موضوع اکتشافات عمیق بیان کرد: انتظار ما این است که دستگاه‌های حاکمیتی مانند ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی با حمایت از بخش خصوصی در حوزه اکتشافات عمیق ورود کرده و زمینه‌های لازم را برای اکتشافات عمیق فراهم کنند. چرا که اکتشافات عمیق دامنه مطالعاتی خاصی را دارد.

رئیس خانه معدن یزد در ادامه با اشاره به موضوع استخراج در بخش معدن بیان کرد: پس از اکتشاف در زمینه استخراج هم باید شرایط لازم فراهم شود و دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط ماشین آلات مورد نیاز بخش معدن را فراهم کنند. ما در بخش استخراج نیاز به ماشین آلات داریم بنابراین تولید و یا واردات ماشین‌آلات حفاری از دیگر موضوعات مورد توجه در حوزه معدن است.

افضلی‌پور فرآوری را موتور محرک بخش معدن دانست و گفت: پس از اکتشاف و استخراج فراوری نقش بسزایی را در احیا و رونق معادن دارد، چرا که با ارزش افزوده و ایجاد بازار عرضه و تقاضا می تواند تاثیر بسزایی را در اقتصاد معادن بگذارد، به ویژه آنکه با ایجاد کارخانه در نزدیک محل معدن یا معدن هایی که در در یک محدوده وجود دارد می تواند چرخه اقتصادی را مستحکم کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین