جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 5:41:58 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:38185
  • زمان انتشار:سه شنبه 20 ارديبهشت 1401-21:31
  • کاربر:
در دوازدهمین دوره همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن بررسی شد:

دوازدهمین دوره همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار افتتاح شد. 
چالش‌ها و فرصت‌های فولادسازان در ۱۴۰۱/ ضرورت توسعه کیفی صنعت فولاد

این همایش که در سه روز برگزار می‌شود، در روز نخست خود دارای چند بخش بود. میزگرد تخصصی بررسی چالش‌ها و فرصت های صنعت فولاد در ۱۴۰۱ یکی از این نشست‌های همفکری صاحب‌نظران این عرصه بود. رضا محتشمی پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت در این میزگرد با تاکید بر توسعه صنعت فولاد در کشور گفت: در جواب این سوال که آیا باید فولاد را توسعه بدهیم می‌گویم تولید فولاد در کشور باید به صورت کیفی باشد. ما امروز در کشور نیازمند سرمایه‌گذاری و کاهش مصرف انرژی در واحد محصول و عرضه محصول هستیم و همچنین ایجاد توازن نیازمند ابزارهای سیاستی مناسب است که در حال حاضر فاقد آن هستیم. در حال حاضر یکی از دغدغه های ما حفظ زنجیره ارزش است.

محمد ابکاء، رییس هیئت مدیره فولاد تکنیک نیز در این میزگرد گفت: مشکلات مربوط به قطعی گاز در واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی در فصل پاییز و همچنین مشکلات تامین برق در فصل تابستان همگی باعث کاهش تولید در فولاد خام کشور شده است. مصرف ظاهری فولاد ۱۷.۵ میلیون تن است که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۴.۳ میلیون تن فولاد خام تولید کردیم و مشکلات مربوط به محدودیت انرژی منجر به کاهش تولید فولاد خام شد. ۸۰ میلیارد یورو سرمایه گذاری جهت توسعه صنعت گاز کشور نیاز است.

همچنین در این همایش، محمد حسین بصیری، مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در خصوص چالش‌های صنعت فولاد گفت: چالش‌های بسیاری برای صنعت فولاد بیان شده است اما باید بررسی کنیم منبع تولید چالش کجا است. دولت‌ها باید نگرش خود را برای تعامل با صنعت تغییر دهند و از آن حمایت نمایند تا موفقیت حاصل شود. نهاد تصمیم‌گیرنده باید مشاوران مدبر داشته باشد تا مسائل و مشکلات به صورت ریشه‌ای حل شود، در غیر این صورت ادامه دار خواهند بود.

محمد رضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نیز در خصوص صادرات فولاد گفت: اگر در بخش فولاد یک متولی داشتیم، عوارض صادراتی با این شرایط اعمال نمی شد. عوارضی که قطعا به ما در بخش صادرات آسیب می‌زند. برنامه ریزی‌های ما باید به گونه‌ای بلند مدت باشد و از الان برای ۲۰۳۵ برنامه داشته باشیم. برای افزایش صادرات باید از شرایط پیرامون همچون جنگ اوکراین و روسیه استفاده کنیم وگرنه فرصت‌ها را از دست داده‌ایم.

ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو دیگر شرکت کننده در این میزگرد بود که گفت: توسعه کمی در بخش فولاد مشروط به ایجاد سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف است. مجتمع چادرملو به سمت تولید فولادهای آلیاژی حرکت کرده است. چادرملو تمایل دارد در اکتشاف پهنه‌ها مشارکت کند و به دنبال مالکیت پهنه‌ها نیست، تنها شرط ما این است که ما را در اولویت قرار دهند. همچنین باید با این توجه کنیم که کویر مرکزی ایران آینده اکتشافات ایران است اما متاسفانه با مشکلات محیط‌زیست و بروکراسی‌های اداری مواجه هستیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین