پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 9:42:09 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:40306
  • زمان انتشار:دوشنبه 9 خرداد 1401-10:46
  • کاربر:
رئیس خانه معدن ایران در دومین همایش صنعت معدنکاری ایران:

رئیس خانه معدن ایران گفت: استان تهران از نظر ذخایر شن و ماسه از معدود پایتخت‌های جهان به‌شمار می‌رود که دارای این ذخیره معدنی‌ست.
تهران مهد ذخایر شن و ماسه است/  ایران دارای ۲ هزار و ۲۰۰ معدن شن و ماسه است

به گزارش بیرونیت، محمدرضا بهرامن، در آیین گشایش دومین همایش صنعت معدنکاری ایران با بیان این مطلب افزود: ساختار زمین‌شناسی استان تهران به‌گونه‌ایست که انواع معادن و شن و ماسه در آن شکل گرفته که از این لحاظ فرصتی استثنایی برای فعالیت‌های عمرانی پایتخت بوجود آورده است.

او با انتقاد از برخی نگاه‌های غیرفنی به معادن شن و ماسه در کشور گفت: ایجاد محدویت برای معدنکاری شن و ماسه سبب شده تا بخش عمران و صنایع پایین دستی آن نظیر صنعت بتن نتوانند از مصالح مطلوب استفاده کنند و در برخی ساخت و سازها شاهد استفاده از بتن‌های بازیافتی و مصالح ساختمانی کم کیفیت باشیم. از این رو نیاز است تا سیاست‌گذاران بخش معدن کشور با توجه به اهمیت استانداردسازی در ساخت و سازها محدویت‌ معدنکاری در عمق را رفع کند.

بهرامن افزود: امروز ۲۲۰۰ معدن شن و ماسه در کشور وجود دارد که متاسفانه جایگاه آنها در سیاستگذاری‌ها بسیار پایین است.

بهرامن تصریح کرد: نمی‌توان نقش شن و ماسه را در توسعه کشورها نادیده گرفت و به بهانه‌های زیست محیطی از فعالیت آنان جلوگیری کرد چرا که امروزه این صنعت با توجه به پیشرفت‌هایی که کرده، آلاینده نیست.

او گفت: خوشبختانه شاهد برگزاری یک همایش فوق تخصصی در شن و ماسه هستیم. این صنعت در کشور ما ناآشناست در و فعالان بخش معدن از آینده آن بی اطلاع هستند این در حالیست کهداین صنعت‌ بسیار مهم بوده و نمی‌توان نقش آن را در توسعه کشور نادیده گرفت.

وی در ادامه افزود: امروز دیگر از نظر علمی کسی نمی‌تواند بگوید صنعت شن و ماسه آلاینده است و این بخاطر زحمات افراد دست اندرکار این حوزه است. تمام کشورهایی که در بخش معدن پیشرفت می‌کنند، بخاطر همراهی بخش صنعت با آنها است.

بهرامن در خصوص سیاستگذاری در این بخش گفت: معادن شن و ماسه برای توسعه بسیار مهم هستند و نقش آنها را نمی‌توان در این خصوص نادیده گرفت. ۲۲۰۰ معدن شن و ماسه در ایران است که متاسفانه نقش آنها در سیاستگذاری ها بسیار کم است. ما باید با اینگونه همایش‌ها، اهمیت این صنعت را تبیین کنیم برای سیاستگذاران. ایران یک کشور معدنی است و باید برای استفاده از این ظرفیت، زیرساخت های آن را آماده کنیم. سیاستگذاران باید به این به حوزه توجه کنند و خود را با نیازهای آن همراه کنند.

رئیس خانه معدن ایران در خصوص نگرانی های محیط زیستی نیز گفت: استان تهران از نظر ساختار زمین شناسی قابلیت بسیار خوبی دارد برای معادن شن و ماسه. اگر ما بیایم معادن این استان را بخاطر آلودگی تعطیل کنیم و استان های دیگر شن و ماسه وارد کنیم، چندین برابر بیشتر آلودگی ایجاد کرده‌ایم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین