پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 9:09:36 PM
وضعیت بازار میلگرد در خاورمیانه بررسی شد

در شرایطی که عربستان سعودی پول زیادی را در پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری می‌کند تا اقتصاد خود را متنوع‌تر سازد و زیرساخت‌ها را بهبود بخشد، شرایط در کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه روندهای متفاوتی متناسب با وضعیت تولید دارد تا جایی که روند قیمت محصولات طویل فولادی در عراق کاهشی شده است.
قیمت‌ها در عراق کاهشی می‌شود

اما قیمت میلگرد فولادی در عراق در حالی رو به کاهش گزارش شده است که طبق گزارش استیل رادار هر تن میلگرد مرغوب ایران درب کارخانجات به نرخ ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار به خریداران عرضه می‌شود.
در یک تحول مهم، تولیدکنندگان در بغداد پس از لغو اخیر ممنوعیت میلگرد فولادی، در استراتژی‌های قیمت‌گذاری خود تجدید‌نظر کرده‌اند. با افزایش هیجان برای اولین محموله قراضه به شمال عراق از مناطق دیگر، فعالان بازار به دقت تاثیر آن را بر قیمت‌ها مشاهده می‌کنند.

به عبارت ساده‌تر، کاهش محدودیت‌ها باعث کاهش اندک قیمت محصولات طویل فولادی شده است. کارخانه‌‌های فولاد در عراق که از کوره‌‌های قوس الکتریکی استفاده می‌کنند، اکنون کالاهای خود را به قیمت ۶۵۰ تا ۷۱۰ دلار در هر تن در کارخانه به فروش می‌رسانند که از محدوده قبلی ۶۵۰ تا ۷۳۰ دلار در هر تن در اواسط فوریه کاهش یافته است. این تغییر نتیجه انتخاب نخست‌وزیر عراق برای اجازه عرضه ضایعات فلزی در مناطق خاصی از عراق است. حتی یکی از تولیدکنندگان اعلام کرده که آماده است تا پس از تحویل محموله‌های ضایعات، عملیات ذوب را آغاز کند. طبق گزارش سایت تحلیلی استیل رادار، در بصره، تولیدکنندگان قیمت میلگرد را حدود ۶۰۰ دلار در هر تن در درب کارخانه طی دوماه‌ونیم گذشته ثابت نگه داشته‌اند.

میانگین قیمت میلگرد ایران درب کارخانجات
داده‌های آماری این گزارش نشان می‌دهد که میلگرد ایرانی به قیمت ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار به ازای هر تن کارخانه به فروش می‌رسد. اخیرا خرید تقریبا ۳۰۰۰ تن میلگرد ایرانی به قیمت ۴۵۰ دلار به ازای هر تن کارخانه تولید شده است.
ضمن اینکه قیمت میلگرد ترکیه در اسکندرون در حال حاضر بین ۶۰۵ تا ۶۲۵ دلار به ازای هر تن است که نسبت به محدوده قبلی ۶۲۰ تا ۶۴۰ دلار کاهش یافته است. این گزارش حاکی است که در بغداد، تجار عراقی در بازار میلگرد فعال هستند و سعی می‌کنند میلگرد ایرانی را به قیمت ۵۲۵ تا ۵۳۰ دلار در هر تن در درب انبار بفروشند. این در شرایطی است که در حال حاضر میلگرد ایرانی مرغوب با قیمت هر تن ۵۷۵ دلار در درب انبار در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

تلاش عربستان برای تثبیت
براساس گزارش‌ها AlBuraq Steel یک تولید‌کننده پیشرو فولاد در عربستان سعودی بوده که بر ارائه راه‌حل‌های فولادی پایدار برای توسعه کشور متمرکز است. این شرکت اخیرا یک مرکز تولید جدید در جده افتتاح کرده است تا تقاضای رو به رشد برای بخش‌های متوسط ‌در بازار محلی را برآورده کند. با زیرساخت‌های قوی، AlBuraq Steel در نظر دارد طیف گسترده‌ای از محصولات فولادی را برای پاسخگویی به نیازهای متنوع صنعت ساخت‌وساز ارائه دهد. کارخانه تولید جدید این شرکت ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن فولاد را دارد که نشان‌دهنده تعهد آن به حمایت از اهداف توسعه عربستان سعودی و تثبیت خود به عنوان یک بازیگر کلیدی در بخش فولاد منطقه است.
تمرکز اصلی فولاد AlBuraq بر مقاطع متوسط ‌است، اما آنها طیف محصولات خود را گسترش داده‌اند تا راه‌حل‌های فولادی مختلفی مانند میلگرد، تیرآهن I، نبشی و کانال را شامل شود. این طیف گسترده از محصولات به آنها اجازه می‌دهد تا مشتریان مختلفی از جمله پروژه‌های زیرساختی دولتی و توسعه بخش خصوصی را تامین کنند.
به گفته کارشناسان، از آنجایی که عربستان سعودی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ‌مقیاس برای بهبود اقتصاد و زیرساخت‌ها ادامه می‌دهد، فولاد البراق آماده است تا نقش مهمی در پیشبرد رشد و توسعه پایدار ایفا کند. این شرکت با تعهد به کیفیت، کارایی و رضایت مشتری، قصد دارد به پیشرفت و شکوفایی کشور در آینده کمک کند.

تاثیر نرخ ارز بر بازار فولاد مصر
طبق این گزارش، نوسانات در بازار فولاد در مصر تحت تاثیر عواملی مانند نرخ ارز و روند قیمت جهانی فولاد است. در واقع در این گزارش آمده است، از نظر قیمت داخلی، قیمت فعلی مفتول در بازار مصر ۹۵۰۰۰ دلار در هر تن است. این قیمت منعکس‌کننده عوامل مختلفی مانند هزینه مواد اولیه، فرآیندهای تولید و تقاضای بازار است.
علاوه‌بر این، قیمت کویل نورد گرم (HRC) در مصر ۱۰۴۰۰۰ دلار در هر تن است . HRC یک محصول میانی ضروری است که در صنایعی مانند ساخت‌وساز، خودرو‌سازی و تولید استفاده ‌شود. نوسانات قیمت HRC می‌تواند نشان‌دهنده تغییرات در فعالیت صنعتی و شرایط اقتصادی باشد.
این گزارش می‌گوید: میلگرد که یک ماده ضروری مورد استفاده در پروژه‌های ساختمانی است، در حال حاضر ۹۰۰۰۰ دلار در هر تن در بازار مصر قیمت دارد. تقاضا برای فولاد در مصر به دلیل پروژه‌های ملی در حال انجام بوده و طرح‌های ساختمانی خصوصی همچنان قوی است.

منبع: روزنامه جهان صنعت



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین