پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 12:21:19 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:70808
  • زمان انتشار:يکشنبه 20 اسفند 1402-13:50
  • کاربر:

استاندار هرمزگان با اشاره به رشد ۴۵ درصدی گواهی معادن کشف شده در استان، گفت: گواهی کشف موادمعدنی طی دولت سیزدهم در استان از ۱۷ فقره به بیش از ۴۰ فقره رسید که افزایش ۲.۵ برابری نسبت به دوره قبل داشته است.
استاندار: صدور گواهی کشف معادن هرمزگان در دولت سیزدهم ۲.۵ برابر شد

به گزارش بیرونیت به نقل از ایرنا، مهدی دوستی روز یکشنبه در نشست شورای معادن استان با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم سهم معدن در اقتصاد استان تنها نیم درصد بود، افزود: استان هرمزگان طی سال ۱۴۰۲ موفق شد در حوزه پروانه‌ کشف رشد ۴۵ درصدی و در صدور گواهی کشف نیز با رشد ۴۳ درصدی برای نخستین بار رتبه نخست کشوری را کسب کند که کاری بزرگ در حوزه معدن به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: همچنین امسال ۸۸ میلیون تن مجموع کشفیات معدنی هرمزگان بوده و نزدیک به ۳۵ درصد نیز رشد صادرات موادمعدنی از استان ثبت شده است.

انجام عملیات اکتشافی در چهار پهنه بزرگ معدنی هرمزگان

رییس شورای معادن هرمزگان یادآور شد: امسال در حوزه معادن توفیقات بسیاری کسب شد و یکی از سال‌های خوبی برای استان در این حوزه بوده است؛ چنانچه چهار پهنه بزرگ معدنی که سال‌ها معطل بودند، عملیات اکتشاف آن‌ها انجام شد.

دوستی ادامه داد: در پهنه‌های غرب، سیلیس باغات، جازموریان و شمال بشاگرد عملیات‌های اکتشافی قابل توجهی انجام شد که امیدواریم در سال آینده باتوجه به ذخایر قابل توجهی که به آن خواهد رسید اقتصاد مناطق اکتشاف شده را دگرگون کند.

وی، رشد محقق شده در صادرات موادمعدنی را حاصل برنامه‌ریزی دقیق دانست و گفت: در ابتدای دولت تمرکز ویژه‌ای بر روی تکمیل و بهره‌برداری بندر تخصصی بندرخمیر گذاشتیم و فقط برای تکمیل جاده‌ دسترسی یک واحد بزرگ معدنی حدود یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه کردیم که امروز خود را در افزایش صادرات مواد معدنی نشان می‌دهد.

ممنوعیت خروج کانی‌های اکتشافی از هرمزگان

استاندار هرمزگان، با تاکید بر ممنوعیت خروج کانی‌های اکتشاف شده از استان تصریح کرد: فرآوری محصولات معدنی باید در استان انجام شود تا در ایجاد اشتغال برای مردم استان نقش ایفا کند

دوستی همچنین تعریف جانمایی جدیدی برای مرکزیت فولادی استان را لازم دانست و ابزار کرد: منطقه فین یکی از گزینه‌ها برای این مهم است برهمین اساس مطالعات امکان‌سنجی این امر آغاز خواهد شد تا در صورت داشتنِ استعدادهای لازم مقدمات استقرار صنایع فولادیِ جدید در فین فراهم شود

وی با اشاره به سیلیسِ موجود در باطله‌های کنستانتره نیز افزود: تکنولوژی‌هایی وجود دارد که می‌تواند سیلیس را از باطله‌ها جدا کند؛ از این رو با توجه به نیاز توسعه صنعت شیشه استان به سیلیس لازم است مقدمات ورود این تکنولوژی‌ها به کشور مورد بررسی قرار گیرد.

وی، اکتشافات زنجیره هماتیت استان را افزون بر یک میلیون تن معرفی کرد و از فعالان بخش معدن استان برای ورود به این بخش دعوت کرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین