پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 7:47:53 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:70949
  • زمان انتشار:چهارشنبه 15 فروردين 1403-8:43
  • کاربر:
چالش‌های صنعت ریخته‌گری بررسی شد

صنعت ریخته‌گری یکی از صنایع مادر محسوب می‌شود و بسیاری از واحدهای تولیدی به محصولات این صنعت وابسته هستند، اما فعالان این حوزه با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده و این مهم باعث شده توسعه در این عرصه با محدودیت‌هایی روبه‌رو شود.
تهدید خلاقیت تولید‌کنندگان قطعات ریخته‌گری مس

یکی از مواردی که فعالان حوزه ریخته‌گری با آن روبه‌رو هستند بحث تامین سوخت است. این در حالی است که خرید سوخت از بازار آزاد غیرقانونی بوده و اگر تولیدکنندگان سوخت مورد نیاز را از این طریق تامین کنند با جرایم نقدی و قضایی روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل چالش تامین سوخت از موارد جدی‌ای است که فعالان این حوزه با آن دست به گریبان هستند و این مساله باعث شده برخی فعالان اقتصادی در این عرصه به ناچار خط تولید خود را غیرفعال نگه دارند.
در این خصوص یک فعال شمش و قطعات ریختگری مسی گفت: تولید همواره مقوله‌ای پویا و فعال است که با پیاده‌سازی روش‌های جدید، می‌توان سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این حوزه انجام داد. بدون اغراق باید گفت که تولیدکنندگان افراد خلاق و مبتکری هستند که با نوآوری و ایده‌های نو، گام‌های بزرگی در راستای رشد اقتصادی کشور برمی‌دارند.
علی فرهادی ادامه داد: زمانی که خطوط تولید به دلیل وجود چالش‌های متعدد و غیرقابل حل فعال نباشند، نمی‌توان انتظار رشد و توسعه داشت؛ به همین دلیل دولت باید با ریشه‌یابی مسائل و رفع موانع مسیر تولید، زمینه پیشرفت صنایع در کشور را به وجود آورد.
فرهادی با اشاره به بزرگ‌ترین چالش فعالان صنعت مس، بیان کرد: در حال حاضر برخی مجموعه‌ها غیرفعال بوده و فعالیت تولیدی ندارند. علت اصلی آن را می‌توان به کمبود سوخت مورد نیاز و محدودیت مصرف انرژی گاز نسبت داد. برای رفع این چالش مقرر شد تا شرکت نفت، سوخت به مقدار کافی در اختیار آنها قرار دهد، اما همکاری‌های لازم از سوی این شرکت به عمل نیامد.
او تاکید کرد: در حال حاضر برای فعال‌سازی مجدد دستگاه‌ها، به سوخت مازوت نیاز داریم که در این خصوص حمایتی از سوی شرکت نفت و سازمان صنعت، معدن و تجارت به عمل نمی‌آید. به عنوان مثال اگر نیاز مجموعه ۶۰ هزار لیتر در روز باشد، ما برای فعال‌سازی مجدد حاضر به دریافت این مقدار در ماه هستیم، اما اقدامات لازم انجام نمی‌شود و این مقدار سوخت برای شرکت نفت عدد زیادی محسوب نمی‌شود.

دوراهی انتخاب
این فعال معدنی در پاسخ به این سوال که آیا مجموعه‌ها برای رفع چالش تامین سوخت مورد نیاز اقدام به خرید آن از منابع دیگری کرده‌اند، عنوان کرد: خرید سوخت از بازار آزاد، موضوعی غیرقانونی بوده و اگر تولیدکنندگان سوخت مورد نیاز را از این طریق تامین کنند با جرایم نقدی و قضایی مواجه خواهند شد. ما همواره سعی بر این داشته و داریم که در چارچوب قوانین عمل کرده و در مسیرهای درستی حرکت کنیم، زیرا برای جلوگیری از خسارات مالی، هیچ تمایلی به انجام اقدامات غیرقانونی نداریم. شایان ذکر است که خط تولید باید دائما فعال بوده و وقفه‌ای میان فعالیت‌های کارکنان ایجاد نشود، به همین دلیل ریسک خرید سوخت از این طریق که ممکن است به صورت پایدار نیاز تولیدکنندگان برطرف نشود، بسیار بالاست. از سوی دیگر تامین سوخت مقطعی باعث می‌شود که کارفرما توانایی رفع نیاز کارکنان به طور کامل را نداشته باشد. ضمن اینکه با در نظر گرفتن اختلاف چشمگیر قیمت سوخت در بازار آزاد و قیمت اعلام‌شده از سوی شرکت نفت، خرید آن با قیمت‌های بالا برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست.
این تولیدکننده شمش و قطعات ریخته‌گری مسی با تاکید بر حفظ نیروی کار باتجربه تصریح کرد: اگر تولیدکنندگان به دلایل مختلف موفق به تولید یا فروش محصولات به صورت متداوم نشوند، باید حقوق نیروی کار خود را به طور کامل بپردازند، زیرا این افراد از تجربه و مهارت بالایی برخوردار هستند و جذب افراد جدید با وجود چالش کمبود نیروی انسانی متخصص، آموزش آنها و توافق برای انعقاد قرارداد، زمان‌بر بوده و هزینه زیادی برای واحدهای تولیدی به همراه دارد. ضمن اینکه تغییر کادر در فواصل زمانی کوتاه هم امکان‌پذیر نیست و هم به نفع سیستم نبوده و فعالیت تمام بخش‌ها از تامین مواد اولیه تا تولید و فروش محصولات به یکدیگر وابسته است. به همین دلیل زمانی که اختلالی در فعالیت یک واحد به وجود آید، کل مجموعه دچار مشکل شده و ممکن است دیگر قادر به ادامه مسیر نباشد.

صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشتیم
فرهادی در ادامه افزود: علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور از سال ۱۳۹۳ بسیاری از مجموعه‌ها به هر نحوی بوده تا سال ۱۳۹۷ به فعالیت خود ادامه داده‌اند، اما در دو سال نهایی از هر حیث تحت فشار حداکثری بوده‌اند، ولی بعد از آن با وجود چالش‌های ذکرشده دیگر امکان ادامه تولید توجیهی ندارد. لازم به ذکر است که اکنون برخی افراد بر این باورند که با فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز، امکان ادامه مسیر از تولیدکنندگان مجاز سلب شده یا بسیار دشوار است. در صورتی که صنعت ریخته‌گری یکی از صنایع مادر محسوب می‌شود و بسیاری از واحدهای تولیدی به محصولات این صنعت وابسته هستند؛ به همین دلیل باز هم به این نتیجه می‌رسیم که اگر تولیدکنندگان به خوبی از تجارب خود در این زمینه بهره ببرند، می‌توانند نظر مشتریان را جلب کنند.

استراتژی تولید‌کنندگان
این فعال معدنی در خصوص استراتژی‌های تولیدکنندگان در زمینه افزایش کمی‌وکیفی محصولات، ابراز کرد: اتخاذ راهبردهای کمی‌وکیفی در این زمینه مساله مهمی به شمار می‌آید، اما تا زمانی که صنعتگران قادر به فعال‌سازی ماشین‌آلات و دستگاه‌های خطوط تولید نیستند، نمی‌توان آن را در اولویت قرار داد؛ به همین دلیل افزایش قدرت رقابت‌پذیری و رقابت با سایر رقبا از طریق انجام اقداماتی در زمینه بازاریابی، زمانی معنا پیدا می‌کند که تولیدکنندگان آماده به کار باشند. در همین راستا دولت باید با عیب‌یابی و تشخیص ریشه مشکلات تولیدکنندگان و رفع چالش‌های موجود، زمینه فعال‌سازی مجدد واحدهای تولیدی را فراهم کند تا شاهد رشد بیش از پیش اقتصاد کشور و گردش چرخ تولید باشیم.
او با اشاره به اهمیت توسعه اقتصادی در کشور گفت: شایان ذکر است که سرمایه‌گذاران با هدف اعتلای صنعت و امید به آینده، به حوزه تولید ورود پیدا می‌کنند و درصدد اخذ مجوزهای لازم برای احداث واحدهای تولیدی هستند. در نتیجه استمرار و تداوم اقدامات حمایتی از تولیدکنندگان بسیار مهم بوده و کارشناسان سازمان‌های دولتی باید از وضعیت واحدها مطلع باشند.

منبع: روزنامه جهان صنعت



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین