جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 3:06:10 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:71146
  • زمان انتشار:شنبه 1 ارديبهشت 1403-13:57
  • کاربر:

فولاد بافت در هفته های پیش رو از فاز دوم پروژه آهن اسفنجی خود بهره برداری می کند که منجر به دو برابر شدن ظرفیت تولید و همچنین تامین نیاز واحدهای فولادی می شود. درواقع این مجموعه به همت گروه مالی گردشگری و در راس آن آقای مهدی جهانگیری می تواند سهم خود در تامین این محصول در سال ۱۴۰۳ را نسبت به سال گذشته افزایش داده و در کنار آن صادرات را هم توسعه دهد.
نقش آفرینی فولاد بافت در تامین آهن اسفنجی ۱۴۰۳

به گزارش بیرونیت، تولید آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه برای شمش فولادی بسیار مهم است. این در حالی است که کمبود گاز در سال های اخیر تولید در این حلقه از زنجیره ارزش فولاد را تحت تاثیر قرار دارد اما با این وجود واحدهای تولیدکننده تلاش بر آن داشتند تا در کنار تولید فعلی به سراغ افزایش ظرفیت بروند.

در این بین واحد احیاء مستقیم شماره ۲ شرکت احیاء استیل فولاد بافت نیز با شروع پروژه توسعه ای خود حالا در آستانه دو برابر شدن ظرفیت تولید آهن اسفنجی است.

فاز دوم این پروژه با حمایت گروه مالی گردشگری و با سرمایه گذاری حدود ۴ هزار میلیارد تومانی انجام شده است و حالا براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در هفته های پیش رو به بهره برداری می رسد و ظرفیت تولید را از ۸۰۰ هزار تن فعلی به ۱میلیون و ۶۰۰ هزار تن می رساند.

افزایش ظرفیت تولید در این مجموعه چندین دستاورد برای فولاد بافت که جزو ۸ طرح فولادی شرکت ملی فولاد است خواهد داشت.

افزایش تولید این محصول با توجه به نیاز کشور که در سال ۱۴۰۲ هم ۳.۴ درصد ( مصرف ظاهری) نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده است، منجر به افزایش فروش این واحد و همچنین تسهیل در تامین نیاز واحدهای فولادی شود.

همچنین تولید آهن اسفنجی در کشور به دلیل این نیاز رو به افزایش است حالا ورود این مجموعه به مدار تولید و دو برابر شدن ظرفیت آن می تواند میزان تولید آهن اسفنجی که در سال ۱۴۰۲، به میزان ۵.۳ درصد با رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل خود همراه بوده را حالا در سال ۱۴۰۳ افزایش دهد. درواقع فولاد بافت می تواند یکی از واحدهای اثر گذار در افزایش تولید آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۳ باشد.

اما در کنار موضوع تامین نیاز کشور، دو برابر شدن ظرفیت تولید این واحد، بر میزان صادرات آن هم اثر گذار خواهد بود. فراموش نکنیم میزان صادرات آهن اسفنجی در سال گذشته با رشد ۷۰.۸ درصدی همراه بوده است و این موضوع نشان می دهد جز محصولات پر تقاضا در مقاصد صادراتی زنجیره ارزش فولاد است.

آن طور که اعداد و ارقام نشان می دهد بهره برداری از این پروژه علاوه بر افزایش توانمندی های فولاد بافت در تولید و اجرای طرح های توسعه، بر تامین نیاز صنایع نیز اثر خواهد داشت.

بی شک اجرای این طرح در فاز دوم براساس نیاز موجود در کشور است و سال آینده صنعت فولاد به چشم انداز ۲۰ ساله خود می رسد و باید مواد اولیه برای تولید ۵۵ میلیون تن آماده باشد. در کنار آن افزایش توان تولیدی در این مجموعه منجر به تکمیل زنجیره ارزش در ادامه بدون نگرانی از تامین مواد اولیه خواهد شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین