چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 شمسی /5/1/2024 10:08:01 AM

به‌رغم نوسان بهای ارز و تکانه‌های کاهشی آن شاهد هستیم در روزهای اخیر مخصوصا روز گذشته حجم معاملات گسترده‌ای از شمش طلا در بورس کالای ایران رقم خورد که یک داده نسبتا پیچیده به شمار می‌رود. 
رشد غیرمنتظره حجم معاملات شمش طلا در بورس کالا

کاهش قیمت‌های پایه یا دقیق‌تر بهای عرضه نسبت به فروردین ماه یکی از دلایل اصلی جذب تقاضا به سمت این بازار بود، تا جایی که ۲۱ کیلوگرم شمش طلا مورد معامله قرار گرفت اگرچه با هیچ رقابتی روبه‌رو نبودیم اما همین داده نشان می‌دهد که زیرپوست بازار طلای بورس کالا خبرهایی در جریان است.

کاهش قیمت پیشنهادی عرضه در کنار افزایش انتظاری قیمت‌های جهانی طلا ساده ترین دلایل رشد تقاضای این بازار بودند که در نهایت به رونق معاملات منتهی شدند. این در حالی بود که از ابتدای سال جاری به جز روز گذشته هیچ معامله‌ای روی شمش طلا ثبت نشده بود بنابراین انتظار رشد مستمر حجم معاملات را شاید بتوان برای سال جاری در نظر گرفت. اهمیت معاملات شمش طلا را بهتر است برجسته کنیم.
اتفاقات بازار جهانی طلا را باید بسیار جدی گرفت، آن هم در شرایطی که رشد قیمت‌های جهانی حتی مهم‌تر از ترس از کاهش بهای ارز در بازار داخلی بود زیرا در نهایت شاهد بودیم حجم معاملات گسترده‌ای در بورس کالا به ثبت رسید.

این وضعیت نشان می‌دهد که بخشی از ذهنیت معامله‌گران با محوریت خریداران واقعی؛ ثبات نسبی بهای ارز یا کاهش محدود آن است اما این داده به تنهایی برای ترسیم دورنمای بازار کفایت نمی‌کند. توجه به ابزارهای مالی در بورس کالا همچون گواهی و صندوق سکه طلا می‌تواند مسیر جدیدی به شمار برود که در گذشته به این موارد چندین بار پرداخته‌ایم.

در بازارهای جهانی باید به این نکته توجه کرد که یک روند صعودی در قیمت طلا ثبت شده که به معنی معامله در بالاترین رقم در ۷ هفته اخیر است. اینکه نرخ سود آوری اوراق قرضه در آمریکا هنوز کمتر از ۶/ ۱ درصد نوسان می‌کند؛ محرکی برای رشد بهای طلا بوده است تا جایی که بهای طلا در لحظه تنظیم این گزارش به هزار و ۷۷۸ دلار بر هر اونس افزایش یافته است. همچنین ارزش دلار آمریکا در مقایسه با سبدی ازارزها به بیش از ۹۱ واحد رسیده اگر چه هنوز می‌توان گفت که روند نزولی ارزش دلار در بازارهای جهانی ادامه دارد؛ شاید روزهای آینده بتوان با سهولت بیشتری در خصوص دورنمای این بازار صحبت کرد.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین