دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 11:57:02 PM

وزارت بازرگانی ترکیه از محدودسازی صادرات شماری از محصولات خود به اسرائیل خبر داده است؛ فولاد نیز یک گروه از این محصولات است. محصولاتی که صادرات آنها به اسرائیل کاهش یافته در ۵۴ گروه جای می‌گیرند و علاوه بر فولاد شامل آهن، سنگ مرمر، آلومینیوم، آجر، کود، تجهیزات تولید و ساخت و ساز، سوخت هواپیما و کالاهایی دیگر می‌شود. بنا بر اعلام وزارت بازرگانی ترکیه این محدودیت‌ها تا برقراری آتش‌بس در غزه ادامه خواهد داشت.
جزئیات محدودسازی صادرات فولاد از ترکیه به اسرائیل / محدودیت‌ صادرات به اسرائیل تا برقراری آتش‌بس در غزه/ چرا اردوغان پس از شش ماه زیر بار رفت؟

به گزارش بیرونیت به نقل از چیلان در شش ماه گذشته و از آغاز جنگ اسرائیل و غزه آنکارا بر قراردادهای خود با اسرائیل متعهد بود اما این رویکرد واکنش‌های منفی برای ترکیه در پی داشت. این محدودیت‌ها از زمانی اعمال شد که اسرائیل درخواست ترکیه را برای همکاری در زمینه تحویل کمک‌های بشردوستانه به غزه را از طریق پرتاب از آسمان رد کرد.

اسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل در واکنش به محدودیت‌های وضع شده از سوی ترکیه اعلام کرده که ترکیه توافقات طرفین را به صورت یک‌طرفه نقض کرده است و مقامات اسرائیل در پاسخ به این رفتار بر صادرات کالا از اسرائیل به ترکیه محدودیت‌هایی وضع می‌کنند.

طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در هفته‌های گذشته با انتقادات فزاینده‌ای برای ادامه روابط تجاری با اسرائیل روبه‌رو شده بود و این انتقادات اعتراضات ضددولتی و کاهش محبوبیت او در افکار عمومی را در پی داشت.

در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی ارزش صادرات ترکیه به اسرائیل ۱.۱ میلیارد دلار بود و نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، ۲۱.۶ درصد کاهش داشت. علاوه بر محدودیت‌های یادشده در صادرات کالا از ترکیه به اسرائیل، آنکارا در حال مذاکره برای مسدودسازی حریم هوایی و بنادری است که هواپیماها و کشتی‌ها از طریق آنها به اسرائیل می‌روند.

اگرچه عرضه فولاد از ترکیه به اسرائیل از ابتدای جنگ کاهش چشمگیری داشته است با این حال اسرائیل همچنان برای فولادسازان ترک بازار مهمی به شمار می‌آید و محدودیت‌های صادراتی تاثیر قابل‌توجهی بر صادرات فولاد ترکیه خواهند داشت. در ماه فوریه سال ۲۰۲۴، شرکت‌های فولادی ترکیه ۳۰.۳ هزار تن میلگرد را از طریق کشتی به اسرائیل صادر کردند، این رقم نسبت به فوریه سال ۲۰۲۳، ۳۳.۸ درصد کاهش داشته است. صادرات میلگرد ترکیه به اسرائیل در سال ۲۰۲۳، ۷۲۶.۴۱ هزار تن بود و نسبت به سال ۲۰۲۲، ۲۹.۹ درصد کاهش داشت.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین