دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 11:14:10 PM
تحریم فلزات روسیه از سوی غرب؛ عامل اصلی سبزپوشی بازار فلزات جهانی

وضع تحریم‌‌‌های جدید علیه فلزات تولیدشده توسط روسیه از سوی غرب، عقب‌‌‌نشینی شاخص دلار آمریکا و افزایش تنش در خاورمیانه، سه‌عامل تقویت بهای فلزات اساسی در بازار جهانی ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در هفته جاری یعنی دوشنبه پانزدهم آوریل بود.
سه‌گانه صعود فلزات

به این ترتیب بهای هر تن مس به رکورد قیمتی ۲۲ماه اخیر خود صعود کرد؛ آلومینیوم به رکورد قیمتی ۱۵ماه اخیر خود رسید و نیکل کانال قیمتی ۱۸‌هزار دلاری را بازپس گرفت.
تحریم‌‌‌های جدید غرب علیه فلزات روسیه بازارهای کالایی را تکان داد. مس در معاملات آتی کامکس آمریکا با ثبت رشد نرخ روزانه ۵ /۱درصدی تا میانه روز به ۴.۳۲دلار به ازای هر پوند صعود کرد. این رقم بیشترین بهای فروش فلز سرخ در بازه ۲۲ماه اخیر بود.

همچنین هر تن مس در معاملات آتی بورس فلزات لندن با ثبت رشد نرخ روزانه یک درصدی به ۹۵۱۵دلار صعود کرد. ایالات‌متحده آمریکا و بریتانیا واردات هرگونه فلز از روسیه را که بعد از نیمه‌شب جمعه تولید می‌شود، ممنوع کردند و بورس‌‌‌های فلزات را از پذیرش آلومینیوم، مس و نیکل جدید تولیدشده توسط روسیه منع کردند.

واردات این فلزات به آمریکا و انگلیس نیز ممنوع شد. تحریم‌‌‌های اخیر غرب علیه فلزات تولیدی روسیه تلاشی برای محدود کردن درآمدهای صادراتی این کشور به‌‌‌منظور تضعیف روسیه در تامین مالی در جنگ با اوکراین است.

در کنار تحریم روسیه، رشد تقاضا برای فلز سرخ از سوی چینی‌‌‌ها نیز از افزایش بهای این فلز حمایت کرد. داده‌‌‌های واردات مس خام به چین برای ماه مارس منتشر شد. مطابق داده‌‌‌های رسمی گمرک چین، میزان واردات مس خام این کشور در این ماه از ۴۷۴‌هزار تن عبور کرد که این رقم نسبت به میزان واردات در ماه قبل رشد ۱۶درصدی داشت. افزایش تقاضا برای فلز سرخ از افزایش بهای مس در بازارهای جهانی حمایت کرد.

آلومینیوم در سقف نرخ ۱۵ماهه
آلومینیوم نیز از تحریم فلزات روسیه از سوی غرب منتفع شد. به این ترتیب این فلز در معاملات آتی کامکس آمریکا تا میانه روز گذشته برابر دوشنبه پانزدهم آوریل با ثبت رشد نرخ روزانه ۲.۱درصدی به ۲‌هزار و ۵۴۷دلار به ازای هر تن رسید که این رقم بیشترین بهای فروش این فلز پس از نیمه ژانویه ۲۰۲۳ یعنی بازه ۱۵ماه اخیر بود. روسیه تولید ۹‌درصد آلومینیوم دنیا را در اختیار دارد.

شرکت آلومینیوم‌‌‌سازی روسال، دومین شرکت بزرگ آلومینیوم جهان است که تولید حدود ۹‌درصد آلومینای دنیا و بیش از ۹‌درصد آلومینیوم اولیه دنیا را در اختیار دارد.

تحریم غرب علیه آلومینیوم تولیدی روسیه و ممنوعیت پذیرش این محصول در بورس‌‌‌های بزرگ دنیا می‌‌‌تواند بازار این فلز را برآشفته کرده و زمینه رشد بهای آن در بازار جهانی را فراهم کند.

در پی حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، نگرانی‌های جدیدی در خصوص کمبود آلومینیوم در دنیا پدید آمد و این فلز در معاملات آتی کامکس آمریکا به رکورد قیمتی ۳‌هزار و ۸۴۷دلاری صعود کرد. اما وضع نشدن تحریم جدی بر فلزات تولیدی روسیه و کنترل بهای انرژی در دنیا باعث شد تا بازار آلومینیوم در میان‌مدت به ثبات قیمتی برسد و در عمده روزهای سال گذشته در کف کانال قیمتی ۲‌هزار دلار معامله شود.

اما روز جمعه دوازدهم آوریل ۲۰۲۴، آمریکا و بریتانیا تحریم‌‌‌های جدیدی را علیه فلزات تولیدی روسیه وضع کردند که این موضوع زمینه‌‌‌ساز صعود بهای فلز نقره‌‌‌ای در بازار جهانی شد.

عقب‌‌‌نشینی شاخص دلار به سود فلزات بود
شاخص دلار آمریکا عقب‌‌‌نشینی کرد که این رویه زمینه رشد بهای فلزات پایه در بازارهای جهانی را فراهم کرد. تا میانه روز گذشته شاخص دلار آمریکا با ثبت کاهش ۰.۱۴درصدی به ۱۰۵.۸۹واحد عقب نشست. تضعیف دلار، سرمایه‌‌‌ها را روانه بازارهای پرریسک‌‌‌تر نظیر بازارهای کامودیتی کرد و از رشد بهای فلزات در بازار جهانی حمایت کرد.

این در حالی بود که افزایش تنش در خاورمیانه به دلیل پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق باعث رشد تقاضای فیزیکی برای انواع فلزات در بازار جهانی شد. در این شرایط، سرمایه‌گذاران مشتاقانه منتظر اظهارنظر مقامات فدرال‌‌‌رزرو در هفته جاری هستند.

این صحبت‌‌‌ها احتمالا مواضع فدرال‌‌‌رزرو در خصوص سیاست نرخ بهره آمریکا را شفاف کرده و به بازارهای مالی و کالایی دنیا جهت‌‌‌دهی می‌کند. داده‌‌‌های تورمی و اقتصادی آمریکا، پیش‌بینی سرمایه‌گذاران از رشد نرخ بهره را کاهش داد و در عین حال زمان آن را به تعویق انداخت.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین